Tänk om jag hade en båt

 
 
 
Tänk om jag hade en båt
 
 
 
Tänk om jag var kapten på ett rymdskepp. Då skulle jag segla ut i rymdhavet fullt av gnistrande stjärnor för att försöka att komma lite närmare Dig. Jag skulle styra fram mellan stjärnor och planeter och månar tills jag fann dig sittandes på en brygga i evighetens hav med ditt metspö. Du skulle sitta där med benen dinglandes medan dina tår rörde försiktigt vid vattenytan och gjorde små svallvågor mot bryggan. Man skulle kunna höra det rogivande kluckandet från vågorna.
Du skulle sitta där och tänka, filosofera och blicka ut över stjärnhavet som om du sökte efter något förlorat och kanske skulle Du till och med vissla eller gnola en liten trudelutt för Dig själv eller så skulle Du bara lyssna på hur hela skapelsen sjöng lovsång till Dig.
I Din hand skulle Du ha ett metspö som fick napp varenda gång Du slängde i det.
Bredvid Dig, på bryggan som var gjord av trä, men utan en enda murken planka eller flisa, skulle det stå en stor spann fylld med det som du redan hade fångat och jag skulle i samma stund jag såg den fyllas av lust att ligga där, i den spannen.
Genast skulle jag kasta ankar, klättra upp på däck och hoppa i evighetens hav och simma fram till Dig. Jag skulle hugga tag i kroken till Ditt metspö och ta ett stort bett om kroken och rycka och dra tills Du drog in mig. Ditt ansikte skulle stråla som solen när Du fick se att Du hade fått mig som napp på kroken och Du skulle försiktigt lossa mig från den och lägga mig i spannen, som redan var full av den fångst som Du hade fiskat upp. Det skulle få mig att känna som om jag vore på rätt ställe , som fisken i vattnet. Och vad kan göra en lyckligare än att få vara där Du är, i Din närhet, även om det skulle vara som en fisk.
Ja, tänk om….
Kommentera

