Lördagkväll

 
 
 
 
Lördagkväll
 
 
Äntligen lördagkväll, dvd:n är laddad, filten ligger i soffan och godispåsen står på bordet.
Allt är klart för en riktig myshelg. Bara slappa och inte göra nåt. Hade nog tänk mig en rejäl sovmorgon i morgon.
Sätter mig tillrätta i soffan och drar filten över mig och sätter på filmen. Mm.. den verkar lovande…
Ring…ring… telefonens ilskna läte irriterar mig. Just som filmen började bli som mest spännande. Tanken far förbi huvudet om jag ska strunta i att svara, men nä.. måste nog svara i alla fall , det kan ju vara nåt viktigt.
Med en stor suck reser jag mig från den sköna mysiga soffan och tar telefonen och svarar irriterat:
-Hallå , vem är det?
En mild röst i andra ändan säger något och det tar en stund för mig att reagera, men när jag till slut förstår
vad rösten säger blir jag alldeles skakis.
DET ÄR HAN!
Rösten i telefonen fortsätter och säger att Han vill träffa mig imorgon kl 10.
Jag kan inte tro mina öron, Han vill träffa lilla mig.
Jag stammar något till svar om att visst det går bra, vi ses imorgon… Inom mig bankar hjärtat så hårt att jag tror att grannen snart ska banka i väggen och be mig sluta snickra eller i vart fall så att jag tror att det ska hoppa ur bröstet på mig. Med telefonen fortfarande i handen står jag där mitt på golvet och tankarna bara virvlar runt i skallen.
Vad ska jag ta på mig?
Hur ser jag ut i håret? Jag som inte har klippt mig på jättelänge.
Kan undra varför Han vill träffa mig?
Det är helt otroligt, det kanske är ett skämt? Hoppas inte.
Vad ska jag säga? Förlåt kanske?
Tankarna på filmen och sovmorgonen är som bortblåsta och alla mina tankar är nu fokuserade på mötet med Honom imorgon. Det pågår febril verksamhet i hjärnkontoret. Måste förbereda mig. Stryka kläderna, tvätta håret, jag tror till och med jag ska göra en inpackning.
Filmen rullar på men utan att någon ägnar den så mycket som en tanke och till slut rullar även eftertexterna medan jag fortsätter att förbereda mig för mötet.
Vad var det du han sa? Klockan 10 framför altaret i hans eget hus, där skulle han vänta på mig.
Jag kommer, tänker jag, var så säker.
Kommentera

