Det stilla ljudet av tystnad

 
 
 
 
Det stilla ljudet av tystnad
 
 
Jag älskar det ljudet.
Nu tänker ni att hon är inte riktigt klok, tystnad låter väl inte.
Jo, för när det är riktigt tyst kan du lyssna till ditt inre.
Låt mig försöka att förklara vad jag menar och jag inser redan nu att det här inte kommer att bli lätt
men jag ska i alla fall göra ett försök.
 
Det finns två sorters tystnad, ofrivillig och frivillig.
Den tystnad jag menar är den som är frivillig.
När du tillbringar tid i tystnad, får dina tankar utrymme att expandera och utvecklas.
Det finns liksom inget som trycker ner dem i form av distraktioner.
Du blir mer mottaglig för visuella intryck.  
En tavla,
naturens skönhet,
eller ett skrivet ord
kan få en helt ny innebörd i tystnaden
än om du hade sett det med allt brus vi är vana vid runt omkring.
Det kan leda till att du börjar att tänka i bilder, former eller toner.
Ut ur tystnaden kan det födas nya ideér, du får lust att vara kreativ.
 Kanske vill du använda dina händer,
kanske du vänder dina tankar till Gud,
kanske börjar det höras en liten melodislinga inom dig.
Den här melodin inom dig hade du inte hört om du inte hade varit i tystnad,
för allt brus runt omkring hade dränkt den.
Det är bara i tystnaden som din inre melodi hörs,
ljudet av tystnad
 
 
 
 
Kommentera

