Jag rörde vid tofsen

 
 
 
Jag rörde vid tofsen
 
 
En man går vägen fram, skaror av människor följer efter honom.
Han pratar stilla med en grupp personer i sin närhet som om han undervisade dem om något.
Folket runt omkring trängs och knuffas, alla vill komma nära.
Nära så att man kan få höra vad han säger, nära så att man kan få röra vid honom.
Jag står där vid sidan av vägen och ser skaran av människor sakta dra sig förbi,
 till slut kan jag inte hejda min nyfikenhet utan frågar en av de som följer efter vem Han är.
Han säger att det är Jesus från Galieen.
Jesus, ja honom har jag ju hört så mycket om.
Jag följer min impuls att följa efter och börjar småspringa för att komma ikapp.
Snart är jag framme. Kanske blir det bättre om jag får komma nära.
Om jag bara kunde få röra vid honom. Jag sträcker mig framåt och med en stor ansträngning
kan jag röra vid tofsen på hans mantel.
Han stannar upp och vänder sig om och ser på mig,
han vet,
han vet att jag rörde vid honom, och han ler mot mig och säger:
"Jag har väntat på dig, kom och följ mig"
Kommentera

