Snökristaller

 
 
 
Snöskristaller
 
 
Härom dagen snöade det. Inte bara vanlig snö utan snökristaller, små unika stjärnor. Varje snöflinga är unik. Sådan vill jag vara. Medan jag cyklade mellan mina jobb föll kristallerna på min svarta jacka och mina tankar började vandra. Mot min jacka syntes varje snökristall tydligt. Den hade ju motsatt färg mot själva kristallen, och så föll stjärnorna ju en och en. Sedan tittade jag ner på marken. Där det var barmark syntes de ganska väl, men de smälte ganska fort i kanterna, men där det redan låg snö sedan innan, där försvann kristallerna i mängden och syntes inte längre som enskilda kristaller, de bara gjorde snötäcket vitare.
Är det inte så att när vi som kristna, om vi står ensamma så syns vi klart som kristallen mot den svarta jackan.Ibland kan det vara nödvändigt att se varje kristall för sig men ibland kan det vara jobbigt att stå ensam utan någon att luta sig mot. Om vi är i en mindre grupp så suddas vi liksom ut i kanterna, vi smälter liksom ihop till ett vi.Vikänslan genererar samhörighet och vi kan känna oss tryggare och om vi är många tillsammans så kan vi få lysa upp tillvaron och få ljuset från Jesus att lysa klarare i samhället. Tillsammans är vi starka.
Kommentera

