Pekpinnar och storsläggan

 
 
 
Pekpinnar och storsläggan
 
 
Pekpinnar eller storsläggan, nej tack! Hur ont kan det inte göra om någon kommer och försöker banka in en åsikt med storsläggan i ditt medvetande. Hur ont gör det inte om någon sticker pekpinnar i din sida, skickar gliringar varje gång den personen tycker att du gör något fel, något som inte stämmer med hans egen övertygelse.
Nej tack, det är det sista jag önskar.
En förändring hos någon måste få komma inifrån. Du kan aldrig klistra på en förändring på en person, förr eller senare kommer den klisterlappen att ramla av och det som finns under att komma i ljuset igen. Du kan med respekt för den andra personens nuvarande åsikter göra honom/ henne medveten om vad för valmöjligheter som finns. Du kan på ett respektfulls sätt visa på din åsikt och om det är något som personen kan ta till sig så kommer han/hon göra det och göra en förändring inifrån.
Min önskan är att det här, i min blogg, inte ska finnas varken pekpinnar eller storsläggor, utan ord som får dig som läsare att tänka efter. Ord som talar om min åsikt, min tro, min övertygelse, men att orden talar om den för dig med respekt för att du kanske inte alls tycker precis som jag, och det behöver du inte heller göra. Kanske kan något av det jag skriver gå in i ditt medvetande och få dig att tänka i andra banor än du brukar. Om inte så har i alla fall jag gjort ett försök, kanske sått ett litet frö, som även om det inte börjar gro med en gång, kanske någon gång i framtiden kan växa och bli en vacker ros. I naturen finns det frö som innan de kan börja gro måste gå igenom till exempel en skogsbrand. De behöver den starka hettan för att kunna börja gro. Kanske behöver du en egen skogsbrand för att mina ord ska kunna gro i ditt inre.
Så skulle du hitta pekpinnar eller släggor i mina ord, så förlåt…..
 
Kommentera

