Du obeskrivlige

 
 
 
 
Du obeskrivlige
 
 
Du obeskrivlige, du är den som jag följer och du leder mig och tar hand om mig. Du leder mig till gröna, gräsklädda marker där jag kan få vila ut och du visar mig den porlande bäcken med friskt gott vatten där jag kan släcka min törst och finna lugn och ro.
Du fyller mig med glädje och ger mig kraft när min egen sinar. Du ser till att jag går där jag borde och att jag inte går vilse på livets krokiga vägar, endast för att ditt namn skall bli förhärligat.
Och även under de dagar då jag styr mina tunga steg in i problem och svårigheter så är jag inte rädd, för jag vet att går där vid min sida tillsammans med mig och hjälper till att ta bort svårigheter och stenar som jag kan snubbla på, och du, du torkar mina tårar.
Du ser till att jag aldrig behöver sakna något och du välsignar mig medan mina ovänner står och tittar på och undrar varför inte de får allt det där. Ja du ger åt mig allt det jag behöver i överflöd så att jag i min tur kan ge åt andra. Bara välgång och nåd väntar mig i mitt liv när jag följer dig och när detta liv till slut tar sin ände får jag en plats hos dig, i ditt rike, för evigt.
 
 
Psalm 23 i ny tappning
Kommentera

