Livets bok

 
 
 
Livets bok
 
 
Där, på något som liknar en talarstol ligger den. Enorm, tjock med guldskimrande blad. Runt omkring den står änglar, med vingar som räcker ända ner till golvet och långt över huvudena. De står där och prisar lammet, Jesus Kristus, och Gud. De prisar och tillber honom i evighet.
Det som drar blicken till sig är den stora tjocka boken. Den är så vacker och det riktigt lyser ur den. Rätt som det är vänds ett blad, då och då, alldeles av sig själv och det liksom lyser extra mycket ur den. Jag går sakta närmare, för nyfikenheten drar. Varför lyser det så vackert och vem vänder bladen i boken? När jag kommer närmare ser jag att det står långa rader med namn i boken och alla namnen är skrivna med guldskrift, det är den som lyser. Just då vänds bladet och jag ser att ett nytt namn tecknas ner i boken. Ingen håller i pennan och ingen vänder på bladet , men jag tänker att det måste vara anden. När namnet är färdigskrivet börjar det genast att glöda som om det vore skrivet i eld. Det är därför som det lyser.
Nu blir jag ännu mer nyfiken. Vilka är alla dessa namn? Varför står de skrivna i den här boken? Vad betyder det att stå med i den här boken? Finns mitt namn med där? Frågorna blir helt plötsligt väldigt viktiga att få svar på och jag tittar mig omkring för att se om någon kan ge mig svar.
Jag känner en hand på min axel. Och när jag vänder mig om ser jag in i ett par underbart varma ögo , så fyllda av kärlek. Han säger, "jag ser att du undrar om livets bok". Jag kan bara nicka, orden fastnar i halsen på mig och jag känner hur jag drunknar i de underbara ögonen. Han verkar inte bry sig om att jag blev stum, utan han börjar sakta närma sig boken och tar mig i handen för att jag ska gå med.  Vi står nu där tillsammmans framför den vackraste bok jag någonsin har sett. Han börjar att förklara. "I den här boken står namnet på alla dem som har blivit frälsta, alla dem som har låtit öppna sitt hjärta och tagit emot frälsningens gåva, alla dem som har öppnat sitt hjärta för att ta emot Jesus Kristus. Alla som står här får komma in i min faders stora hus, det finns redan ett rum förberett för var och en som har sitt namn skrivet här. Den dagen när deras jordiska liv är slut finns det ett annat liv som väntar på dem.Och jag ser att du undrar om du finns med, låt mig då fråga dig en sak som du och ditt hjärta kan svara på- har du tagit emot frälsningens gåva? Har du öppnat upp ditt hjärtas dörr för mig? Har jag fått komma in i ditt hjärta? Låt oss se här i boken…."
Jag kände plötsligt med säkerhet att mitt namn inte skulle finnas där , så jag sa till honom , "jag tror inte du hittar det, tyvärr , men jag skulle gärna vilja stå med där. Vad behöver jag göra? "
Han tittar på mig och ler. "Ja, säger han , jag vet att du vill och om du bekänner att du är en syndare och att du behöver min hjälp som räddare och frälsare, och sen ser på mig och lär av mig, så ska du få se att du kommer att få din önskan uppfylld."
"Jaaa, jag vet att jag behöver dig, ja jag är en syndare, hjälp mig …."
Plötsligt ser jag hur guldskriften liksom brinner till och mitt namn börjar skrivas in i boken…. Det strålar och jag har aldrig sett mitt namn så vackert, och han ler, han ler mot mig och jag kan känna det….hans kärlek….
Kommentera

