Bästa utsikten

 
 
 
Bästa utsikten
 
 
På långt håll kunde man höra folkmassornas rop och sorl. Det kom närmare och närmare, Sackaios satt i sitt hem och var så nyfiken på det som han visste hände där utanför och bestämde sig för att gå ut för han ville så gärna se honom. Han hade hört så mycket om vad den mannen hade gjort och han ville se med egna ögon vem denne mannen var, om han verkligen var den många sa att han var, Messias.
När Sackaios kom ut på gatan fick han trängas med alla de andra men han insåg ganska snart att han aldrig skulle få syn på honom för det var så mycket folk och han var alldeles för kort till växten. Sackaios fick då en genial idé, han sprang en annan väg och klättrade upp i ett träd som stod precis vid vägkanten. Därifrån hade han mycket bra utsikt över det som skulle gå förbi. Han tänkte, här uppe ser jag allt som händer, bästa utsikten faktiskt, men ingen ser mig och det är ju bra eftersom de alltid spottar efter mig när jag går på gatan bland människorna, för mitt arbetes skull, jag måste ju också försörja mig. Så han gömde sig där uppe och väntade. Han behövde inte vänta länge. Snart såg han att folkmassorna närmade sig med Jesus i spetsen. Han tittade  och förundrades över att det var en vanlig man han såg komma gående, men ändå inte , det var nåt speciellt med honom, han utstrålade frid och kärlek. Han fick en outgrundlig lust att bara lämna allt och följa den här mannen.
När Jesus var precis under trädet stannade han plötsligt och tittade upp. Nej han ser mig, han hittar mig, var första tanken som for genom Sackaios huvud. Jesus tittar på honom och hans blick möter Sackaios som tittar ner. Jesus säger: Sackaios, skynda dig ner och gå hem , jag kommer till dig för att äta kvällsmåltid med dig om en stund.
Sackaios skyndade sig ner från trädet  och hälsade Jesus välkommen hem till sig och han kände en stor glädje, men runt omkring honom så började folket att viska sinsemellan. Se, Vad gör han? Ska han äta med syndare? Hur kan han?
Men Sackaios ställde sig upp och sa till alla som hörde, och till Jesus. -Hälften av vad jag äger ska jag ge till de fattiga, och har jag tagit ut för mycket skatt av någon ska jag betala tillbaka det fyrfaldigt. Jag vill göra rätt för mig, har jag felat ska jag stå för det.
Jesus log mot honom och sa: Idag har räddningen kommit till ditt hus Sackaios och till dem som stod runt omkring sa han: Han är också en son av Abraham och människosonen har kommit för att söka efter det som var förlorat och för att rädda det.
Är du förlorad? I så fall söker Jesus dig och vill rädda dig.
Kommentera

