Hopp

Hur är ditt liv just nu? Saker och ting kanske inte är som det ska riktigt, det kanske går helt utanför dina planer, det kanske är katastrof i ditt liv? Om det är så, sluta inte läsa detta utan fortsätt till slutet av detta inlägg och du kommer att ha fått en liten ljusglimt i ditt mörker.

Ibland råkar vi att gå vilse på livets stig, vi kommer bort i från huvudvägen och går in på stickspår som inte leder oss fram till målet. Vi möts där av hinder som kan var omöjliga att ta sig förbi. Vi kämpar och kämpar men kommer ingen vart . Vi glömmer det viktigaste, att fråga vår Herre om hjälp och vägledning. Vi kanske till och med helt har brutit kontakten med honom. Vi kanske har vänt honom ryggen och helt och hållet gått vår egen väg.

Vi lever i ett samhälle som inbjuder oss till att vända Gud ryggen och det kan vara så svårt att stå emot. Ett samhälle som inte har så mycket utrymme för Guds tankar. Men mitt i allt detta vill Gud ge dig ett hoppets ord. Han vill att du ska veta  att om du vänder om från den väg du just nu är på, så finns det hopp. Han har planer för ditt liv, även om du inte ser det just nu, så vill han föra dig till bättre dagar. Han säger i Jeremia 29:8 -9 att ”Låt inte bedra er av de profeter som är bland er, ej heller av era spåmän och bry er inte om de drömmar som ni drömmer. Ty man profeterar lögn för er i mitt namn. Jag har inte sänt dem, säger Herren” Och lite längre fram ger han dig hoppet för framtiden och säger ” jag vet väl vilka tankar jag har för er, nämligen fridens tankar och inte ofärdens, till att ge er en framtid och ett hopp. Och ni ska åkalla mig och be till mig och jag ska höra på er. Ni ska söka mig och ni ska också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.”

Herren har inte glömt dig, han har inte vänt dig ryggen , han väntar på dig , på att du ska söka honom och hans vägledning. Han finns där  om du vill. Du kanske frågar hur vet du att han har en plan för dig? Enkelt, just för att du fortfarande andas. Hans tankar för dig har inget bäst före datum som mjölkpaketet i affärens kyldisk.  även om du är helt utanför hans plan för ditt liv just nu så kan han, och vill han, vända den tillbaka till den ursprungliga planen, där han kan använda dig. Kanske tar vägen dit en helt annan riktning än vad som från början var tänkt men slutmålet blir det samma . Gud låter sig inte styras av omständigheter. Han är Skaparen och han har allting i sin hand. Med ett enda ord kan han förändra dina förutsättningar.

Så hur än din situation ser ut idag, så finns det ett hopp för dig… du måste bara ta det.

Kommentera

