Förtröstan

Förtröstan , vilket underbart ord. Det ordet för mig betyder hopp, hjälp, att jag kan lita på att jag inte är ensam, att någon hela tiden finns där för mig. Och detta oberoende av de omständigehter som finns runt omkring mig.

Förtröstan är för mig ett ord som ger mig styrka , kraft att gå vidare, ett ord som omsluter mig på alla sidor och inte lämnar någon öppning för att fienden ska kunna såra mig. Förtröstan kan betyda att inte jag behöver bekymra sig om vad framtiden har för mig, utan att jag vet att vad som än händer så är jag i goda händer.

Guds händer.

Jag förknippar förtröstan med Gud. Den jag lägger min förtröstan på är Gud, det är han som bär mig , han som håller min hand, det är han som leder mig  och som lyser upp min stig i den mörka natten. Han är den jag förtröstar på. Det är han som håller mitt huvud ovanför vattenytan, han som ser till att inget fattas mig, han som ger mig frid , glädje och kärlek. Det är han som gör mina steg fasta och som ser till att mina fötter står på fast mark.

I psalm 40:6 står det ” Stora är de under du har gjort Herre, min Gud och de tankar du har tänkt för oss- Dig är ingenting likt. Jag ville förkunna dem och tala om dem, men de går inte att räkna”.

Hur många saker har inte Gud gjort för mig , så många att de inte går att räkna, men ändå vill jag förkunna dem genom att dela med mig av mina tankar här på bloggen. Kanske kan dessa tankar på någort sätt få dig att se storheten i Gud, hur god och underbar han är. kanske kan dessa tankar få dig att inse att det är som i vers 8 i samma psalm där det står att ”se jag kommer, i bokrullen står det skrivet vad jag ska göra”.

När jag inte vet vart jag ska styra mina steg finns alltid svaret hos Gud,bara det att ibland glömmer vi bort att fråga honom om råd. och som det står i den sista versen i psalm 40″ Är jag än betryckt och fattig, Herren sörjer dock för mig. Min hjälp och min befriare är du min Gud, dröj inte.

Idag kan du också bestämma dig för att förtrösta på Herren. Han väntar på dig!

Kommentera

