Undervisa mig

Undervisa mig, så vill jag tiga, lär mig att förstå vari jag har farit vilse.            Job 6:24

Tänk om vi alla hade haft denna mening som bön inför vår Herre och Gud, men nu är det inte riktigt så. Vi är många gånger så säkra på att det vi själva tycker och tänker är det rätta att vi inte alls bryr oss om att lyssna till Herrens förmaningar. Herren vill undervisa oss i , och genom sitt ord. Med hjälp av olika händelser eller personer i våra liv vill han visa oss hur vi bör leva och förhålla oss till varandra. Men om vi är så styvnackade att vi inte vill lyssna då? Vad händer då?

Ja Herren är en gentleman. Han tvingar ingen , men konsekvenserna av ditt handlande får du alltid ta. Om du lyssnar till Herrens undervisning får du den bästa tänkbara vägledning du kan få. Om du däremot stänger ditt hjärta och dina öron för Herrens undervisning och förmaningar , kan det…, ja , jag säger kan det, tänkas att du råkar hamna i situationer som du helst av allt skulle velat slippa. Inte så att du inte skulle kunna hamna i dessa situationer även om du går efter Herrens ord, men då är det i så fall för att Herren vill  bygga upp dig eller lära dig något.

Jag önskar för mig själv att Herren ska tala in  i mitt liv och visa mig vari jag har felat. Min önskan är att lyssna till hans undervisning och på så sätt bli bättre och bättre. Ibland kan det dock vara svårt och jobbigt med hans förmaningar men vem har sagt att det ska vara lätt? Om allt skulle vara lätt skulle vi aldrig växa.

Kommentera

