Här är jag

Har du sett en brinnande buske någon gång? Som förutom att brinna med öppen låga, aldrig brinner upp och förtärs? Nej , tänkte väl det?  Mose fick se en sådan syn. Vad tror du han tänkte? Jag tror att han blev förundrad, nyfiken, knäsvag, förvånad och undrade vad som hände. Moses var en man med båda fötterna på jorden men inför en sådan syn tror jag till och han vacklade till. 

Men om vi nu leker med tanken att du skulle råka till att få se en brinnande buske så ska du nog för det första inte tro att det är av en slump. Tänk dig in i den situationen, vad skulle du göra? Skulle du närma dig busken av nyfikenhet som Mose gjorde eller skulle du lägga benen på ryggen och springa därifrån? Mose var ett ”bränt barn” men han skydde inte elden. Han hörde sitt namn ropas och svarade. Vad svarade han? Jo han svarade ”här är jag” , han gömde sig inte. Han gick fram tills en röst i busken sa till honom att stanna och inte gå närmare.

 Om du idag skulle höra ditt namn ropas ur en brinnande buske , vad skulle ditt svar bli? Bara du vet. Gud vet också, men han tvingar ingen, han ser bara till att förse dem han kallar med det de behöver för att utföra uppdraget. Mose hade många invändningar, han frågade Gud ” vem är jag?” ”vad har jag?”. Herren tog och använde det obetydliga som Mose hade i handen, en stav. Så även om du kan komma på en massa invändningar till att inte göra det Gud vill att du ska göra, så kommer han att förse dig med den utrustning du behöver och han väntar på att ditt svar ska bli: här är jag!

Och vet du vad, du behöver inte se en brinnande buske för att Gud ska ropa på dig… hör du inte hans röst ropa ditt namn?

One response to “Här är jag

Kommentera

