Hur ska jag nalkas dig?

 Hur många gånger har jag inte frågat mig själv om det sätt jag försöker närma mig Herren på är det bästa sättet? Hur många gånger har jag inte försökt med ett nytt koncept? Hur många gånger har jag i min förvirring eller oförstånd försökt komma inför hans tron med fel inställning i hjärtat?

Jag tror inte jag är ensam om detta. Du har säkert tänkt eller gjort likandant som jag. När vi kommer närmare Herren,  för att falla ner inför honom, inför hans tron, tror vi många gånger att det måste göras på ett visst sätt för att bli rätt. Vi kanske tror att vi måste komma med något att ge till honom, ett offer, som de gjorde i gamla testamentet. Där var de tvungna att låta offra för att försona sig med honom.

I Mika kan vi läsa hur Gud själv talar om för mänskligheten hur han vill att vi ska komma inför honom.  I Mika 6:6-8 och det står så här:

”Hur skall jag nalkas Herren och falla ner inför himlens Gud? Skall jag nalkas honom med brännoffer , med årsgamla kalvar? Vill Herren ha baggar i tusental och ändlösa flöden av olja? Skall jag offra min förstfödde för min synd, mitt eget barn för mina brott? Människa du har fått veta vad det goda är, det enda Herren begär av dig är att du gör det rätta, lever i kärlek och troget håller dig till din Gud.”

Herren säger till dig att du inte behöver offra några kalvar, du behöver inte komma med något till honom. Han begär bara att du sätter honom först, lever i kärlek till andra människor  och att du gör det som är rätt. Du kan frimodigt komma inför hans tron utan att ha något i händerna. Han blir nöjd om du kommer som du är, av hela ditt hjärta. Kom inför honom med ödmjukhet, vördnad, tacksamhet för vad han gör,kom inför honom med fruktan för hans korrigering, (inte rädsla utan fruktan). Vårt hjärtas inställning är det viktigaste när vi kommer inför vår Gud. Om vi kommer inför honom med en önskan att lyssna, en önskan att tillbe och upphöja honom för den store Gud han är, så kommer han oss till mötes och låter sig finnas, även om du kommer med tomma händer , brustet hjärta och ingenting som är allt du har.

Kommentera

