Är det inte väldigt tyst?

 Har det inte varit ganska tyst den senaste tiden?  Nu pratar jag inte om dagar eller veckor utan de senare åren, kanske decennier. Och med tyst menar jag att profetrösterna i våra kyrkor har tystnat i många fall.

Hur är detta möjligt? Hur kan Guds röst tystna?. Nej det är inte Guds röst som har tystnat utan det är människan som på grund av människofruktan i stället för Gudsfruktan inte vågar tala ut det budskap Gud lägger på hjärtat.

När Gudsfruktan försvinner och ersätts med människofruktan tystnar profetens ord. I Mika 3:4-11 kan vi läsa vad som händer med människorna när profeterna inte talar det Gud vill. Gud slutar svara, han sänder mörker och andlig natt. Är det vad vi önskar?

Jag skulle vilja påstå att Gudsfruktan undan för undan har ersatts med människofruktan och att numera är Gudfruktan ganska så sällsynt, men det kanske inte är så konstigt att det har blivit så. Utan kunskap om vem Gud är kan vi inte räkna med att ha Gudsfruktan. Gudsfruktan kommer av att vi känner Gud och vet vad han vill och hur hans reaktioner blir när vi gör tvärtemot hans vilja. Och hur ska vi kunna veta detta när ingen talar om det för oss.

Profetrösterna har tystnat eller viskar endast, vi lägger bibelundervisningen åt sidan för att istället göra ”gudstjänster” som lockar många människor och drar folk.Bönen har förpassats i många fall till en miminivå och hemma försöker man hinna med allt annat än Gud. Kristendomsundervisningen i skolorna är minimal. Står det inte i bibeln att man ska vänja den unge vid den väg han ska vandra så viker han inte av när han blir äldre?

Mina ord kan säkert tyckas hårda och orättvisa och det är mycket möljligt att jag har fel , ber i så fall om att få bli överbevisad så fort som möjligt, men jag tror att om vi vänder oss till Gud med förkrossade hjärtan så kommer han på nytt att resa upp profeter i detta land som vågar säga det som Gud har lagt på deras läppar.

Jag vill bara avsluta med ett löfte från Gud

Jeremia 33:3

2 responses to “Är det inte väldigt tyst?

  1. Om nu nån skulle tycka dina ord är hårda här, är det inte svårt att räkna ut vad eller hur som händer den dagen när Gud åter upprättar profetens tjänst igen i det här landet. Jag kan se det framför mig och jag kan också höra det. För den tiden kommer, den är snart här

  2. Jag hoppas och tror att du har rätt.

Kommentera

