Ett stilla samtal

Mmmmmmm, gäsp, god morgon min vän, är det redan en ny dag? Dags att gå upp , kommer du? Jag sätter på kaffe till oss, för du vill väl ha? Tack för att du var här hos mig inatt, det känns så tryggt att veta att du finns där vid min sida. Vet du min vän det känns så underbart att veta att jag får en ny dag med dig varje dag, jag känner mig så välsignad.

Men du , min vän förlåt mig för det där igår du vet, jag menade det inte , det bara slapp ur min mun. Förlåter du mig, snälla? Du vet hur lätt det är att göra saker man egentligen inte vill, hur lätt det är att bara glida med och göra det som är enkelt , för då behöver man ju inte tänka , inte göra någon större ansträngning, inte offra något. Man är ju ganska bekväm av sig som människa, eller hur? Fast du är ju annorlunda. Jag fattar inte hur du klarade göra allt det du gjorde, stå emot alla frestelser, alltid göra det rätta, aldrig låta någon annan få kontrollen över dina känslor, det är nästan omänskligt fast ändå inte. Du är ju människa , men också Gud så egentligen när jag tänker efter ordentligt är det väl inte så konstigt att du klarade allt det där , för du är ju Gud.

Att tänka, ja, det gjorde jag mycket igår vet du. Tack för att du hjälpte mig att ordna mina tankar. Det är alltid skönt när du kommer och liksom rättar till och formar mina tankar så att de passar in i den vilja , i ditt ord. Jag känner att jag fick lite ordning och reda men än är det mycket kvar så det blir väl till att tänka idag också.

Min vän, vad föreslår du för aktivitet idag, förutom de där som är tvungna förståss? Du vet jobbet, fixa hemmet, laga mat och äta. Har du något särskilt du vill att vi ska göra idag? Kanske vill du att vi ska hälsa på någon? Berätta för någon om att du och jag är sådana underbara vänner. Eller kanske vill du bara att vi ska hjälpa någon med nåt praktiskt idag? Du får säga till , jag är med på vad du än säger. Vi kan ju alltid vänta o se, det kanske dyker upp ett tillfälle att göra en god gärning, vem vet.

Min vän det är dags att göra sig iordning nu. Jobbet väntar, kommer du ? Är du färdig, så åker vi? Vi kan fortsätta samtalet på vägen…

Kommentera

