Älskar du mig?

 Efter Jesu död  var som vanligt lärjungarna tillsammans . De gjorde saker tillsammans , bad, umgicks , ja till och med arbetade. En kväll sa Simon Petrus till några av de andra lärjungarna , ”Jag ger mig ut och fiskar , jag kan inte bara sitta här med armarna i kors, jag blir tokig. Jag kan inte sluta tänka på mästaren, är det nån som följer med?” Genast var det flera andra av lärjungarna som reste sig och tillsammans gick de ner till Tiberiasjön , lade ut  båten och rodde ut på sjön för att slänga i näten.

Hela natten höll de på och det skingrade deras tankar lite i alla fall på det hemska som hade hänt med deras mästare. Han fanns inte mer. Speciellt Simon Petrus tyckte det var hemskt. Han kände sig som en svikare. Han hade ju dyrt och heligt lovat att vara där för Jesus men ändå hade han svikit honom , när hans mästare som allra bäst hade behövt hans hjälp. Simon Petrus var så ångerfylld, bitterheten gnagde i honom och ibland önskade han sig bort från allting. Det var liksom som nu när han hade förnekat det enda han hade kärt , så var ingenting värt något längre. Han kände skam och skuld.

Tidigt på morgonen , i gryningen började de styra kosan mot stranden . Där på stranden långt där framme såg de att någon hade tänt en brasa och satt sig att värma sig brevid elden.  När de kom i land frågade mannen dem om de inte hade fått någon fisk men de svarade med nedstämda huvuden att” Nej tyvärr, ingen fisk i näten idag” . Mannen sa då till dem att ro ut igen och att de skulle slänga i näten på andra sidan. Lärjungarna tittade lite konstigt på varandra men gjorde som mannen sa. Plötsligt hade de så mycket fisk att de inte ens orkade dra in näten så fulla var dem.

Den förste som förstod vem mannen på stranden var, var den lärjunge Jesus älskade och han sa till  Simon Petrus som i det ögonblicket förstod att mannen på stranden inte kunde vara någon annan än mästaren , den han älskade så högt, men som han hade svikit. Han hoppade ur båten redan innan den kom in till land och han ömsom simmade och sprang in till strandkanten.

Efter att de hade ätit några av de många fiskarna som de hade fångat , grillade över glödande kol på elden som nu bara var en stor röd glödhög , vände sig Jesus, Mästaren till Simon Petrus och sa: ” Simon, Johnannes son, älskar du mig mer än vad de andra gör?” Simon Petrus tittade ner i backen , full av ånger över sitt svek och sa med knappt hörbar röst: ”Ja herre, du vet att jag har dig kär” Jesus såg på honom och sa: ”För mina lamm på bete ” och för andra gången upprepade han frågan: ”Simon , Johnannes son, älskar du mig?” Simon Petrus , vågade inte titta men svarade ännu en gång lite högre den här gången ,”Herre du vet att jag har dig kär”. Jesus bad honom: ”var en herde för mina får” . Men Jesus vände sig ytterligare en gång till Simon Petrus och sa : ”Simon , Johnannes son , har du mig kär?”

När Simon Petrus för tredje gången hörde frågan brast det för honom, och han svarade gråtande ”Herre du vet att jag har dig kär, du vet allt, hur ska jag kunna dölja nåt för dig, du vet att jag har dig kär”. Jesus bara log och såg honom i ögonen och sa: ”för mina får på bete”

Är du  en  Simon Petrus? Kanske har du svårt att stå upp för din tro alla gånger. Känner du att du har förnekat det käraste du har? Vet du, Jesus frågar dig idag  ”älskar du mig?” Och du , han frågar dig inte bara en gång utan lika många gånger som du har förnekat honom, bara för att du ska kunna känna upprättelse, för att du ska slippa ågern, skammen, alla de dåliga skuldkänslorna  över att ha förnekat det du mest av allt älskar. Han vet vad du känner, han vet allt, han dömer dig inte , utan älskar dig och vill använda dig. Låt dig bli utfrågad idag av mästaren, och ge honom ditt ärliga svar på varje fråga.

Kommentera

