Trots allt…fastän

 Idag vet jag att Gud på sitt alldeles speciella sätt arbetar i mitt liv, och säkerligen i ditt också. Ett av de sätten som han arbetar med mig är ”trots att” eller ”fastän”. Vad menar jag? Jo precis som Habacuck säger i kapitel 3:16-19  att fastän han ser invasionen från babylon i sitt liv, han ser att frukträden inte kommer att bära frukt, skörden slår fel och kreaturen i fållorna försvinner eller dör, ”trots det”, ”fastän” det är dessa omständigheter Habacuck möter just i det ögonblicket så väljer han att glädja sig. Ja han gör ett val. Han väljer aktivt att glädja sig i sin frälsnings Gud, ”trots allt”, ”fastän” omständigheterna på alla sätt vill få honom att göra tvärtom.

I överflöd och välgång är det lätt att upphöja Gud och glädja sig, men när din vardag är fylld av fattigdom, (vare sig den är ekonomisk eller av annat slag), moln av problem som vill förmörka din himmel, när ensamhetens mörker sänker sig i ditt liv, när ångesten tränger på , då är det inte så lätt att lova Gud och upphöja hans namn.

När magen är full och plånboken likaså, när allt är frid och fröjd och livet fullkomligt leker och allt går din väg , då är det en enkel match att ge Honom äran.

Handen på hjärtat, idag finns du säkert där ute som känner dig precis som Habacuck. Inget går din väg, du förstår inte varför du måste gå igenom det du går igenom just nu. Du står mitt Babyloniernas invasion i ditt liv och du är just ifärd med att bli tillfångatagen av dem. Frågan är då, gör du som Habacuck? Gör du ett aktivt val att ,”trots allt”, ”fastän” allt går dig emot , upphöja Gud? Kan du trots allt glädja dig i din frälsnings Gud? Om du kan göra det här valet, då har du vunnit en stor seger. Mitt val är att ”trots allt”, ”fastän…” Upphöja min frälsnings Gud och glädja mig i honom, för Han ”är min starkhet, han gör mina fötter som hindens och låter mig gå fram över mina höjder”

Kommentera

