Yadah

Yadah, betyder hand,att ära Gud med händerna, sträcka upp händerna. Att tillbe Gud med sina händer uppsträckta, kan för många kännas fånigt, tokigt, konstigt. Kanske tycker du att det känns onaturligt? Du tittar dig omkring och ser människor som i lovsången inför Gud står upp och sträcker upp sina händer, och du kanske tycker ,att det ser ”andligt” ut. Det är dock inte andligare att stå med uppsträckta händer än att ha de hängande längs med kroppen eller i fickan.

Varför i så fall sträcka upp händerna , vad gör det för nytta? Om vi istället tar och tittar på innebörden i handlingen och vad den betyder kan det kanske kännas på ett helt annorlunda sätt efter att du har förstått vad det betyder.

Att sträcka upp händerna symboliserar att du ger upp. Du ger dig inför Herren. Du kapitulerar, ger upp din egen vilja, och låter honom ta kontrollen. Du ger honom dina händer att använda som han vill . En hand är ett redskap, med ett par händer kan man göra mycket. Du ställer dig till Herrens förfogande och låter dig bli använd av honom.

Andra sätt att ära Herren med dina händer är att använda dem att klappa med. I biblen, bland annat i Psaltaren, talas det om på flera ställen att vi uppmanas att klappa i händerna till Herrens ära. Att klappa inhänderna när vi lovar Gud är således något som behagar Gud.

Jag vet inte hur du ärar Gud, hur du gör när du tillber och lovar honom. Jag vill heller inte komma med några rätta sätt eller säga att något är fel. Alla sätt att lova Herren är bra sätt, bara han blir upphöjd och ärad. Men om jag genom några enkla rader kunde få uppenbara en förståelse för symbolvärdet i handlingen , och få dig att kanske försöka, ja då har jag uppnått mitt mål med det här inlägget.

Annonser

4 responses to “Yadah

  1. Vet du, jag har alltid trott att de som sträcker upp sina händer är andligare och mer troende än jag själv och att det inte riktigt är ”jag” att göra så. Men med den här förklaringen om vad den handlingen kan innebära så kan jag absolut se mig själv göra det.

  2. Tack för den förklaringen! Jag lär mig en hel del härinne!
    Vi har släktingar som ALDRIG skulle lyfta sina händer på det sättet. Det anses högmodigt, medan knäppta händer och böjt huvud är mer ödmjukt.
    Jag är så glad att jag lagt ner den synen på bön. 😉

  3. Knäppta händer och böjda huvuden är inte heller fel, var sak har sin tid. vi får följa Guds instruktioner för var dag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s