Tillbedjan

Att tillbe är att fritt erbjuda och ge kärlek till Gud, det formar och berör varje enskild aktivitet i det kristna livet.

Ovanstående påstående kan på många sätt verka både busenkelt och svårt på samma gång. Att ge kärlek till Gud / Jesus är ju enkelt med tanke på vad han har gjort för dig och mig , eller hur. Det han gjorde på korset gör ju att vi känner evig tacksamhet och kärlek inför honom, Han förtjänar verkligen att bli älskad , av dig och mig , ja faktiskt av hela världen. Dagligen bevisar han sin kärlek till dig och mig, genom att vara där för oss, se till våra behov, förlåta oss när vi felar, och genom att lyssna på oss när vi ber och mycket mycket mer. Hur kan vi låta bli att älska honom? Det här var ju den enkla biten av tillbedjan.

Nu till den biten som kanske inte är så lätt som det låter. Jag påstod i den första meningen att tillbedjan formar och berör varje liten aktivitet i ett kristet liv. Det är här det svåra börjar. Hur kan man säga att det finns tillbedjan i varje aktivitet i ett kristet liv? Finns det tillbedjan i när du skäller på dina barn som strör saker i hela huset och tillrättavisar dem till att växa upp och ta ansvar? Finns det tillbedjan när du slår huvudet i den öppna skåpsluckan så att du nästan ser stjärnor framför ögonen? Finns det tillbedjan i när maten bränns i stekpannan för att telefonen ringde just när du stod och lagade mat och i andra ändan fanns en telefonförsäljare som vägrade acceptera ett nej ifån dig? Jag frågar mig hur kan det finnas tillbedjan i detta? Allt detta finns i mitt liv, ett kristet liv, som vilken annan kristen som helst, säkerligen finns dessa och andra situationer i ditt liv också. Tillbedjan finns i dessa situationer i ditt agerande, i hur du reagerar i dessa situationer, jag vet det är svårt, och jag vet att vi inte lyckas alla gånger, men när vi försöker, är försöket i sig en form av tillbedjan, för det visar på en vilja att göra rätt.

Vem har sagt att tillbedjan ska vara lätt? Mycket kan sägas i detta ämne och det här inlägget är på inga vis en full bild av tillbedjan och säkerligen får vi tillfälle att återkomma till detta ämne längre fram , men detta är ett sätt att tillbe Honom på. Det vi kan göra är att försöka göra vårt bästa i alla situationer. Genom att göra vårt bästa ger vi Honom tillbedjan , Han som förtjänar den mer än någon annan.

2 responses to “Tillbedjan

  1. Jag brukar säga att allt jag gör ska vara heligt, och varje dag misslyckas jag i just de exempel du tar upp. Tack Gud för nåden, ny varje morgon.

Kommentera

