Hur ser din Gud ut?

  Hur ser din Gud ut? Vår bild av vem Gud är färgar vårt sätt att förhålla oss till honom. Hurdan Gud är , vilka egenskaper han har, vad han vill, vad han kan, allt det är sådant som påverkar vårt sätt att vara inför honom, hur vi ser på honom och hur nära vi kommer honom.

Är din bild av vem Gud är en grå gubbe som sitter uppe blanad molnen och tittar ner på jorden och med pekfingret styr och ställer i vissa situationer, eller han kanske till och med bara är en åskådare enligt din bild av honom? Eller är han en varm och kärleksfull fader som bryr sig och tar hand om sina barn. Är han en liten Gud i fickformat eller en stor väldig och mäktig Gud  för vilken ingenting är omöjligt?

Bara du vet hurdan din gudsbild är, men i biblen får vi veta och lära oss om hur den verkliga gudsbilden bör vara. Biblen visar oss på varje sida vem Gud är , hur han tänker, hur han vill att vi ska förhålla oss till saker och ting, vilka egenskaper han har. Om vi läser Guds ord får vi lära känna honom, på rätt sätt, genom att den helige ande får vara med när vi läser ordet och kan då uppenbara ordet för oss , så att det blir levande och verksamt i våra liv.

Lära känna Gud… det är min önskan, både för mig själv och att du ska få göra det. Kan jag på något sätt vara en kanal till att du ska börja lära känna honom, inte bara känna till honom, då kan jag känna mig nöjd. Börja skrev jag… för Gud är en så stor Gud att du kan aldrig bli färdig med att lära känna honom… hos honom kan man upptäcka nya saker varje dag.

Varför inte börja upptäcksfärden idag? 5 Mos 32:4

Annonser

2 responses to “Hur ser din Gud ut?

  1. Vilka andra än de religösa tror på en levande Gud? Tro är något människan behöver men behöver inte uteslutande vara en tro enligt bibelns skapelseberättelse. Min tro är att var människa är sin egen Gud, avbilden av den högre makt bibeln beskriver. Var och en har sina förmågor att hela och skapa sin tillvaro. Om Gud existerar i enlighet med kyrkan och andra religösa samfunds tro skulle inte världen se ut som den gör. En allsmäktig Gud straffar inte människor eller skapar lidande. Det finns inga trogna och otrogna, alla är vi lika. //Remington

    • Vi har alla olika bilder av vem Gud är. Jag är ingen att säga att mitt sätt är rätt och ditt sätt är fel. Jag försöker bara få människor att börja reflektera. Att respektera andras åsikter tillhör det absolut nödvändigaste även om jag inte är av samma åsikt.
      Att vara religiös är inte samma sak som att ha en personlig relation till Gud/Jesus. För mig är Gud levande och verksam i mitt liv. Om han inte är det för dig, så är det ok, men jag fick i alla fall dig att tänka efter och ha en åsikt. Gud välsigne dig Remington.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s