Från svinstia till röda mattan

Luk 15:11-42 Liknelsen om den förlorade sonen.

På grund av att vi vet om att vi inte har gjort det vi borde, att vi har agerat fel, får vi en känsla av fruktan i vårt inre som hindrar oss från att komma hem. Hem till vår Fader.Vi tror att vi ska få bannor och hårda ord om vi ångrar oss och försöker komma hem. Fruktan för Faderns vrede håller oss på distans. Fruktan att inte vara välkommen.

Vi diskuterar med oss själva att vi förtjänar det liv vi har för tillfället , den svinstia vi lever i men även om vi inte kan förtjäna något annat så dras vi till Fadern och hemåt. En aldrig sinande smärta finns i vårt bröst på grund av vår separation med Fadern och det enda sättet att lindra den är att närma sig hemmet. Det är med blandade känslor vi bryter upp från vår svinstia där vi har levat  och känner till allting, men där livet är tufft och hårt, och vi beger oss mot hemmet .

Huvudet nedböjt, hjärtat fyllt av skam , orden du planerar att säga de repeterar du gång på gång för dig själv…” jag är inte värdig att få kallas din son , ta bara emot mig som en av dina daglönare , snälla..” Den stolthet du en gång hade är nu som bortblåst, och fram kommer du som en person klädd i trasor, smutsig  och lortig.

Det du inte hade räknat med händer. Hela scenariot ändrar sig i ett ögonblick. DU hade befarat en lång harang med förebråelser och hårda ord, en Fader med armarna i kors och sur min, men finner något helt annat. Så fort Fadern ser att du är på väg skyndar han sig att rulla ut den röda mattan öppnar sina armar och omfamnar dig och fixar en välkomstfest. DU har kommit tillbaka! Det är väl värt att fira!

Fundera över om det verkligen är värt att leva i svinstian när du kan få den röda mattan utrullad under dina fötter. Kanske är det tid att vända hemåt?Lägga bort stoltheten, glömma det som var och börja om från början…Fadern står och spejar…och väntar, med öppna armar…

4 responses to “Från svinstia till röda mattan

  1. Min store son, som du vet är ute på väldigt hal is, han älskade
    att höra denna berättelse när han var litet barn.
    Många sagor hade han, men om den förlorade sonen ville han höra.
    Hoppas o ber att min son skall hitta hem till Far.
    Att Herren kanske ska påminna honom om vad han en gång hört.
    Än en gång vill jag påtala hur mycket jag tycker om det du skriver.

    • Tack Inga-Lill! Kanske behöver din son bli påmind av någon om den berättelsen, så att han kan inse sin situation i svinstian och ta sig hem till Fadern. Vi ber i Jesu namn för honom. Inget annat namn har sådan kraft och makt som Jesu namn. Kram

  2. Du skriver så starkt , så bra. Jag önskar att fler får upp ögonen för din blogg!

    • Tack till dig också Tony. Som jag sagt flera gånger innan kan jag inte ta åt mig äran, jag är ju bara sekreterare, om Chefen vill att fler ska hitta hit så kommer det att bli så, det är jag säker på.

Kommentera

