Gud frågar

 Vi går runt och frågar andra människor om saker som vi vill eller behöver veta. Vi letar information och lägger ut frågor på internet eller via mail, ja i stort sett överallt , i varje dialog, ingår det frågor och svar. Varför?

Det är ett sätt att utvecklas, att få nya erfarenheter, ny kunskap eller bara för att samla in information angående något. Eller kan det vara för att vi vill till exempel lära oss något nytt. Ibland kan man få frågor man inte vet svaren på och ibland får man frågor av motsatt inriktning, nämligen sådana frågor där svaren är uppenbara.

Gud kan ibland fråga oss saker. Han frågar ju då inte för att få mer information eller utveckla sig själv och sin kunskap, för han är ju omnisciente, allvetande. Han kan och ser allt som finns och rör sig var du än befinner dig. Ändå kan han när han frågar dig något, fråga en uppenbar fråga.

Se på Adam, i Eden, där frågar Gud Adam , var är du? 1 Mos 3:9 9.  ”Men HERREN Gud kallade på mannen och sade till honom: »Var är
      du?»”

Gud visste mycket väl var Adam befann sig vid just det tillfället och alla andra tillfällen med för de delen… men varför frågar han då?Vi ska se ett exempel till och ser då på Petrus när Herren frågar honom älskar du mig? I  Joh 21:15-17 står det så här:

”15.  När de hade ätit, sade Jesus till Simon Petrus: »Simon,
      Johannes’ son, älskar du mig mer än dessa göra?»  Han svarade
      honom: »Ja, Herre; du vet att jag har dig kär.»  Då sade han till
      honom: »Föd mina lamm.»
16.  Åter frågade han honom, för andra gången: »Simon, Johannes’ son,
      älskar du mig?»  Han svarade honom: »Ja, Herre; du vet att jag
      har dig kär.»  Då sade han till honom: »Var en herde för mina
      får.»
17.  För tredje gången frågade han honom: »Simon, Johannes’ son, har
      du mig kär?»  Petrus blev bedrövad över att han för tredje gången
      frågade honom: »Har du mig kär?»  Och han svarade honom: »Herre,
      du vet allting; du vet att jag har dig kär.»  Då sade Jesus till
      honom: »Föd mina får.”

När Gud frågar dig frågor av det här slaget är det inte för att han egentligen vill veta svaret utan för att visa dig något. Antingen om dig själv eller om saker och ting som finns runt omkring dig. Han är intresserad av att se hur och vad du svarar mer än av svaret i sig, för svaret på frågan vet han ju redan eftersom han är allvetande. Han vill se om du är ärlig i ditt svar, mot Honom och mot dig själv och din omgivning

Om Gud skulle fråga dig Adams fråga eller Petrus fråga idag vad skulle ditt svar bli? Gud är allvetande, han vet svaret innan du har sagt det och vill se om det du svarar överensstämmer med verkligheten.

Var är du?

Älskar du mig

Kommentera

