Är du rädd?

”Alla människor har sina rädslor, men de modiga glömmer av dem och fortsätter framåt, i vissa fall ända in i döden, men leder alltid fram till segern”

Detta citat, eller motto, kommer från civilgardet i det antika Grekland och det innehåller en stor sanning, nämligen att vi alla har våra rädslor, men att det finns sätt att övervinna det för de som är modiga. Du har med all säkerhet varit rädd, kanske du just nu är rädd för något . Rädd för att misslyckas, att inte vara någon, rädd för att inte ha några vänner, rädd för att mista jobbet, rädd för kärleken, rädd för relationer, ja alla har vi något i vårt inre som vi går och är rädda och oroliga för. Men i mottot står det att den modige glömmer av att vara rädd. Det säger inte slutar utan bara att han för stunden inte tänker på det och på så sätt kan han fortsätta framåt.

I Josua 1:6 säger Gud till Josua:”Var frimodig och oförfärad” och i versen innan , Josua 1:5 säger han:

”Ingen skall kunna stå dig emot i alla dina livsdagar; såsom jag
      har varit med Mose, så skall jag ock vara med dig; jag skall
      icke lämna dig eller övergiva dig”

Är inte detta trösterika ord som kan få dig att glömma av att vara rädd? Gud lovar att vara med dig och han säger till dig att du ska vara modig. Mottot menar att den som är modig och glömmer sin rädsla vinner en seger även om han förlorar  och det är en annan sanning i det ordet, för när du övervinner din rädsla vinner du en seger framför allt över dig själv. Låt Gud få bli din följeslagare coh låt honom få leda dig till dina segrar, både yttre och inre segrar.

4 responses to “Är du rädd?

  1. Rädsla/fruktan för mig är detsamma som att inte ha tro på Gud. Det finns en gammal gospellåt som heter. Somebody bigger than you and I .
    Men jag tror å andra sidan att det är inte alltid just fruktan eller rädslan som får oss att inte ta oss framåt. Men visst, det här som du nämner är minst lika starkt orsakande till att vi sitter kvar i båten…
    Ha en bra dag nu!

    • Tack Tony. Jag kan inte riktigt hålla med dig i det du säger att rädsla är att inte ha tro på Gud, men å andra sidan säger du ju faktiskt att det är så för dig. Jag tror dock att man kan ha tro på Gud och ändå känna fruktan/rädsla, eftersom det är en mänsklig känsla, som visar på vår otrillräcklighet och litenhet. Till och med Jesus kände den när han var i Getsemane och väntade på att tiden skulle bli den rätta, och jag kan inte tro att Jesus tappade sin tro på sin Fader just då. Det Jesus gjorde var just det jag beskriver i inlägget. Han övervinner sin rädsla, han glömmer den , han är modig och han vinner segern. Först blir det till och med så att han mister livet, men han vinner det åter och vinner då en seger över allt, både sig själv och alla omständigheter.Tack och lov att han övervann sin rädsla, utan hans seger skulle vi alla vara förlorade.

  2. Ja, jag kan hålla med om att jag borde varit betydligt tydligare där. Vad jag menar är när fruktan/rädslan kopplar sånt grepp i oss att vi inte ser nåt annat än just bara mörker, tappar man också tron, på den som kan förvandla mörker till ljus. Det är just därför så många har havererat i tron. Nåt annat har s a s fått övertaget. Jag har själv varit i det diket, flertal gånger. Men på nåt märkligt sätt, fråga mig inte hur, har jag alltid, förr eller senare kommit igen. Och det är precis där som nåden kommer in i bilden.

    Vill passa på att säga jag är mycket tacksam för den kontakt jag fått med dig på nätet… Ger dig en ros och hoppas på fortsatt vänskap med dig! Ha det gott!

    • Tack själv Tony, intressant utbyte av tankar vi kan ha och så många gånger tänker vi på samma sätt. Här är en till som är minst lika tacksam för kontakten .GVD

Kommentera

