I Kristi kraft

 Många av oss söker febrilt att gå i egen kraft. Vi försöker klara av allt själv med ren viljestyrka, med allt vad vi är och har. Vi försöker och faller, försöker och faller  och till sist kommer vi till att bli så besvikna på oss själva att vi inte orkar längre. Besvika på att vi inte lyckas göra det vi förutsätter oss, besvikna på att vi inte klarar av att låta bli att synda, besvikna in till märgen.

En som vet vad det är att svika och att bli besviken det är Petrus. Han hade en stor vilja att göra det som var rätt och riktigt och han sa det rakt ut. Han uttalade orden ” Även om alla andra kommer på fall för din skull ska då jag aldrig komma på fall”( Matt26:33). Jesus visste att Petrus ville väl, att det var hans vilja att inte svika , men Jesus visste också att han skulle komma att göra det ändå. Därför när sveket är fullbordat så kommer Jesus till Petrus och återupprättar honom igen, genom att tre gånger fråga ”älskar du mig”, och Petrus får lov att säga som det är lika många gånger som han förnekade Jesus att han älskar sin Mästare.

Petrus fick känna på att han i sin egen kraft inte var någonting, att även om viljan var stor , så stor, så räckte den inte ända fram. ”Anden är villig men köttet är svagt” som det står i Markus 14:38. Våra intentioner kan vara hur bra som helst , vår vilja att inte falla  kan vara enorm, men ändå gör vi det gång på gång.

Paulus var en annan man som hade förstått att han i sig själv inte hade något att skryta med, han ser till och med frestelserna som en slags hjälp att inte bli högfärdig. Han hade till och med bett Herren ta bort de från honom , men  Herren svarade honom då:( 2 Kor 12:9-10)

 ” Min nåd är allt du behöver. ” och han förklarar så här enkelt,” ty kraften
      fullkomnas i svaghet.  Därför vill jag hellre med glädje
      berömma mig av min svaghet, på det att Kristi kraft må komma och
      vila över mig.
10.  Ja, därför finner jag behag i svaghet, i misshandling, i nöd, i
      förföljelse, i ångest för Kristi skull; ty när jag är svag, då
      är jag stark.

Så om du idag känner dig svag, att frestelserna och synden i ditt liv blir dig övermäktiga, bli inte besviken som Petrus utan se på det som Paulus gjorde. Han såg att den enda chansen han hade att övervinna allt var att lämna allt i Jesu kraft . I Hans kraft får vi styrka  när vi är svaga.

2 responses to “I Kristi kraft

  1. Vi var nog inne på samma tankar idag du och jag!

    • Ja, det kanske är någon som behöver höra att det inte är kört, och behöver höra det flera gånger för att det ska falla på plats. Kul att ha dig tillbaka Celia!

Kommentera

