Väntan

Sitter i uterummet och hör regnet smattra på plasttaket, ett rofyllt ljud. Ett ljud som får mina tankar att stilla sig och börja fokusera på dig, på vad du vill. Funderar på varför du egentligen låter mig vänta på allt jag önskar och gärna vill ha. Varför ? Är det för att jag inte ska få saker och ting för lätt i livet, eller för att tålamod är en av andens frukter och du vill att den frukten ska bli större i mitt liv?

Att vänta och vänta, och se andra få det de vill, men ändå vara stilla är svårt. Det krävs vilja, envetenhet. Det är i väntan som Herren lär oss att förlita oss på honom. Det är i väntan som vi kan lära oss att förtrösta på att Han vet vad som är bäst för oss. Det är i väntan som vi växer i tillit till vår Gud, Jehova-Jireh, han som förser.

När vi ber och ber och ber om att få något, vad det än månde vara, och bönesvaret ser ut att utebli, då är det inte alltid ett tecken på att det inte ska bli så. Det är mycket som ska stämma.Timingen till exempel. Ofta så vill vi att saker ska ske just nu och på en gång men vi glömmer bort att det är i Guds tid som det ska ske för att välsignelsen ska kunna infinna sig.

Att vänta på Herren står det om i Psalm 130, där får psalmisten ropa ut sin nöd inför Herren och också sin längtan efter att få ett svar ifrån Honom.Psalmisten tar till sig Guds löften och talar om för Gud att han väntar på att dessa ska infrias.

Går du och väntar och väntar på det Gud har lovat? Tålamod! Jag vet att det låter tröstlöst, men tålamod är något av en bristvara nu för tiden, så även i mig, antar att det är därför Han försöker att få det att växa till i mitt liv. Ordspråket säger ju,” den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge”…och jag får väl medge att det jag väntar på är gott, så det är väl bara till att vänta….

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s