Ambassadör utan immunitet

  Runt om i världen finns det oroshärdar, politiska motsättningar. När vi som privatpersoner åker utomlands vet vi att om vi råkar illa ut så det vi borde ta kontakt med är svenska ambassaden eller konsulatet i det landet vi befinner oss. Vi vet att de har till uppgift att representera vårt hemland i det landet de befinner sig. Ambassaden räknas som en fristad , typ svensk mark i det landet.

Tjäsntemännen i Ambassaden  representerar som sagt Sverige och de har också immunitet, de kan inte dömas för brott, om de skulle begå några, tex  de kan inte få parkeringsböter om de parkerar fel. Nu frågar du dig vart jag vill komma med detta .

Jo låt mig få förklara, jag skulle vilja dra en paralell mellan ambassadörer och oss som kallar oss kristna, troende, eller Jesu efterföljare. Vi är ambassadörer för Guds rike här på jorden. Vi ska representera Guds rike där vi befinner oss. Vi ska följa dess lagar och regler, och få det vi representerar att visas i så bra dager som möjligt. Likadant som tjänstemännen på ambassaden lobbar och arbetar för sitt land så ska vi kristna här på jorden lobba och arbeta för Guds rike.

Men det finns en skillnad, en ganska stor och viktig skillnad faktiskt.  Vi kristna som är ambassadörer har ingen immunitet. Varken i det land vi befinner oss eller i Guds rike. Vi kan och kommer att bli dömda  om vi begår brott och fel både på jorden och i Guds rike. Därför är det viktigt att vi tänker efter innan vi agerar så att vi föregår med gott exempel , så att den bild vi visar upp av Guds rike förblir ofläckad och ren, inte grådaskig och full med fula fläckar.

Vill du vara en ambassadör för Kristus, Guds rike? Visar du det du representerar på bästa sätt? Min önskan är att vara en ambassadör för Kristus och Guds rike, både för folk i min närhet och för alla er här ute i cyberrymden, och det är bara ni som kan bedöma om jag utför mitt jobb godkänt genom att visa på det jag representerar, alltså Jesus och Guds rike, från sin allra bästa sida. Min önskan och förhoppning är att ni ska kunna se Guds rike genom mitt liv, mina tankar och mina ord, för för mig finns ingen immunitet vare sig från er  dom eller från Guds.

Kommentera

