Kritisk eller kreativ

  Det är så enkelt att kritisera, att generalisera, speciellt när vi tycker att något är fel. Hur många gånger har inte orden ” -Att du alltid ska…” eller ”Att du aldrig kan…” kommit över våra läppar? Jag ska vara ärlig, de kommer över mina läppar allt som oftast tyvärr. Tyvärr för den person som de riktar sig till. Men vad skulle jag kunna göra för att förbättra mig?

Till att börja med sluta upp att generalisera och att visa de att jag tror på deras kapacitet att ordna upp situationen, för till syvende och sist är det ju faktiskt just det som Gud gör för mig. Han litar på mig och han säger inte de orden som ibland slipper ur min mun när jag trampar i klaveret. Och faktiskt är det så att tillrättavisning kan åstadkomma mycket men uppmuntran  och stimulering kan åstadkomma än mer.

Nästa sak jag kan tänka på är att varje människa är unik och behöver ett unikt sätt att bemötas på. Man kan inte jämföra olika människor, det för bara sårade känslor med sig och varför göra problemet större genom att spä på mer ? Det är definitivt mycket enklare att vara kritisk än att vara kreativ , men faktum är att om du inte är tillgänglig för att hjälpa till att lösa problemet så är det heller inte din sak att stoppa fingrarna i degen. Dessutom är det problemet som ska fixas inte personen! Om konfrontationen blir till en personlig attack mellan två personer har du allt att förlora.

Mitt mål borde vara att se till att ge personen följande: Att personen får en klar och tydlig förståelse om vad som är problemet,  insikten att personen kan vara säker på att jag älskar honom/henne, och ge honom henne uppmuntran och självsäkerhet att han/ hon kan klara av att ändra sin situation och att du finns där för att stödja och hjälpa om det behövs.

Är då detta så enkelt att göra?  Nej! Det är jättesvårt, det behövs kärlek, tålamod och en Kristuskaraktär för att klara detta till fullo. Men ju mer man praktiserar desto bättre blir man och det kommer att skapa en glädje i dig som gör att du kan möta motståndstider och då spelar det ingen roll vad andra gör eller inte gör. Så idag väljer jag att försöka var kreativ.

Kommentera

