Kraften i ett rop

  Psaltaren 18:7.

  ”Men jag åkallade HERREN i min nöd
och ropade till min Gud.
Han hörde från sin himmelska boning min röst,
och mitt rop inför honom kom till hans öron.”

Har du ropat till Gud? Nu pratar jag inte om vanlig bön, där vi ber Gud om det ena eller det andra utan jag pratar om att utgjuta sitt hjärta, ropa , skrika gråta till Gud och tala om för honom dina behov , just i din nöd , i din ångest , i din svårighet. David gjorde detta, han ropade till Gud. Han bad till Gud med en glöd i sig, ett inre skrik. Det hebreiska ordet som beskriver ropet i den här versen är ”shava”, det betyder ett desperat rop på hjälp i en hög ton.  Samma hebreiska ord kan vi hitta i Ps 30:3 ”HERRE, min Gud,
jag ropade till dig, och du helade mig.”

Vi vet alla att barn ropar och när ett barn ropar då lyssnar och svarar dess föräldrar. Likadant är det med vår himmelske Fader, han hör oss när vi ropar, när vi i desperation söker efter hans hjälp. Eftersom vi är hans barn har vi rätten att kalla Gud ”abba fader” . I Romarbrevet 8:15b står det ”I haven fått en barnaskapets ande, i vilken vi
ropa: »Abba!  Fader!” och ordet ropa här (grekiska) översätts normalt med att skrika , kvida. Så nu till den ursprungliga frågan. Har du nåt bönesvar du går och väntar på, nåt du har bett Gud om , men han ännu inte har svarat på och du börjar så sakta tro att han inte kommer att svara. Brukar du ropa till Gud? Om inte kanske det är dags att lägga av präktigheten , eller lagomheten och verkligen visa din desperation för det du önskar. Desperata situationer kräver desperata åtgärder. Låt den helige ande få inspirera dig till att nå nya höjder i ditt böneliv, låt den helige ande få ropa ur ditt inre. Varför? Jo för att Herren hör ett rop han själv har inspirerat. Håll inte igen.

Vad gjorde Hanna när hon inte kunde få barn för att hon var ofruktsam? Hon bad och utgjöt sitt hjärta, ett inre rop visserligen, men ett rop från hjärtat. En desperat bön, så desperat att Eli trodde hon var drucken. Läs 1 Sam 1:9-18 . Har du en obesvarad bön? Bli desperat, visa Gud din desperation, och han som är vår Abba Fader ska höra och svara.

Kommentera

