Vad jag har det ger jag dig

Rubriken till det här inlägget kan om man tar den på fel sätt provocera tanken lite. Låt mig få förklara vad jag vill ha sagt. För mig handlar det inte om skatter och rikedomar, inte pengar eller värdepapper, inte om matriella saker utan vad du kan göra för någon annan.

I Apostlagärningarna 3 kan vi läsa om Petrus och Johannes på väg in till templet. I porten sitter en lam tiggare som ber om en allmosa. Petrus svarar honom: ”Se på oss.” Och mannens förhoppning höjs att han ska komma till att få något av dem, med något tänker mannen i första hand på pengar. Men Petrus säger till mannen i vers 6 att: ” Silver och guld det har jag inte, men vad jag har det ger jag dig: I Jesu Kristi nasaréns namn: stig upp och gå!” Och Petrus tog honom i handen och reste honom upp.

Ibland är det inte pengar eller matriella saker som våra medmänniskor runt omkring oss behöver. Ibland är det helt enkelt något annat som fattas dem. En hjälpande hand , en kram, en axel att gråta mot, ett uppmuntrande ord, en klapp på axeln, skjuts till jobbet, hjälp att klippa gräsmattan, ja behoven är lika många som människorna. Det är inte alltid som du känner att du kan offra några slantar , kanske har du det själv tufft ekonomiskt, men du kan alltid ge något annat.

Se dig runt omkring idag, vem kan du välsigna? Alltid finns det någon som behöver något,  nån att prata med, en kram, ett leende. En utsträckt hand när det som bäst behövs kan vara värt mer än allt guld i världen .  Nästa gång kan det vara du som är den med behovet. Och även om du inte har guld och silver så har du som medmänniska så mycket att ge. Låt dig få bli använd idag , på samma sätt som Petrus och Johannes, genom att få räcka ut en hand till en annan människa.

 

 

Kommentera

