Tålamod

PATIENCE: allowing someone to be imperfect
~Gary A Sharp

Tanken som jag fick när jag läste ovanstående mening födde dagens inlägg. Ibland kan hjärnan gå igång av att se eller höra något, en mening ett enstaka ord, eller en bild. I det här faller en mening och inte vilken mening som helst utan en mening som talar till oss på ett speciellt sätt, i alla fall till mig.

Många gånger ber vi om tålamod, tålamod och tålamod och med all rätta. Så ofta vill vi att allt ska vara perfekt direkt, visst är det så? Enligt den här meningen så definieras tålamod med att kunna låta saker vara operfekta. Och inte bara saker utan även dig själv , andra människor , omständigheter.

Ofta vill vi att allt ska bli perfekt med en gång men kanske är det så att om saker inte blir riktigt som du tänkt dig, kan det möjligtvis vara så att Gud prövar ditt tålamod? Kan det vara så att han vill pröva och se om du kan vänta på att saker och ting ska bli perfekta och han kanske vill se om du kan ha tålamod och låta något vara operfekt tills dess att han gör det perfekt?

 Om jag skulle rannsaka mig själv och se på mig med ögon färgade av den här definitionen på tålamod, så skulle jag nog ha ganska mycket av den varan, men att det självklart kan bli mer. Inte så att man inte strävar efter att det ska bli perfekt , men jag har heller inte några större problem med att lämna operfekta saker och säga att så här långt kom jag tills nu. Men jag vet att jag kan bättre , behöver bara lite mer tid, tålamod .

I meningen ovanför appliceras  det hela på människan. När vi har tålamod med en annan människa har vi det genom att låta honom eller henne få lov att vara operfekt. Vi är långt ifrån perfekta någon enda av oss, men det är långt ifrån alla gånger som vi har tålamod med varandra.

Så nästa gång du ser pinnen i din nästas öga, glöm inte bort att de i sin tur kanske ser bjälken i ditt och frågan är då , vem som behöver ta emot eller ha mest tålamod.

Kommentera

