Ett steg längre bort

 Jag ser ungar som är upproroiska mot sina föräldrar, det tar mig ett steg längre bort. Ingen respekterar andras saker, ett steg längre bort. Mina ögon ser flickan som tjänar pengar på gatan, det tar mig ett steg längre bort. Ungar som fyller sina liv med droger och alkohol, ännu ett steg längre bort. Pojken hotar den gamla tanten med kniv och rycker handväskan ur hennes hand så hon faller till marken,… ett steg längre bort.

Lärarinnan har munkavle får inte prata om tro, men hon är glad att hon i alla fall har ett jobb, det tar mig ett steg längre bort. Grannen i lägenheten bredvid hade visst legat död i fyra månader, men vem saknade honom… ett steg längre bort. För varje dag känns det som om vi kommer ett steg längre bort ifrån det som en gång var himmelriket här på jorden, Eden.

Våldsamma stormar, vulkaner som dödar, översvämmningar och hungersnöd, ett steg längre bort. I TV:n rullar nyheter från jordens alla hörn, men vad rör det mig, ett steg längre bort. Människor träter och bråkar, vill alltd ha det som är bäst för en själv, ett steg längre bort. Moraliskt förfall och etik som knappast existerar, ett steg längre bort. Vart är vi på väg?

Bort från Eden, steg för steg, längre bort från Eden . Vill sätta ner foten på bromsen, men bromsen tar inte.  Ett steg i taget längre och längre bort…men NU har jag bestämt mig, jag går HEM. Ja, jag går Hem. Jag vänder om och går tillbaka till Eden , till Eden och himmelriket här på jorden… vill du följa med?

Kommentera

