Min trädgård

 Min trädgård var förr ful och ovårdad. Inte så att det är nån praktträdgård nu heller men den har helt klart fått en uppröjning. Nu växer och frodas den, den är grön och fin och blommor och buskar pryder den. Där finns liljor och rosor, buskar och träd av alla det slag, en vacker blomsteräng, där trängs nattviol och akleja tillsammans men gräset som vajar i vinden. i en annan del finns en syrénberså som avger den mest underbara doft och som ger skugga under soliga dagar.

Min trädgård ja, den behöver sannerligen ansas dagligen. Ogräs måste plockas bort, döda grenar klippas och slängas på komposten. Om den inte ansas dagligen får ögräset så lätt övertaget och kväver livet i trädgården. Min trädgård, den finns till av en anledning. Den ska finnas till för att Du ska kunna njuta av den, gå omkring och strosa i den och njuta av skönheten och doften av blommorna. Den finns till för din äras skull. Inte för att visa för andra hur vacker den är eller för att jag ska ha nåt att göra under dagarna, utan den finns där för Dig.

Min trädgård tar av min tid. Den blir inte sådan av sig själv. Genom att arbeta i och med min trädgård, växer den och blir vackrare för varje dag. Ibland kan det ju hända att man kommer in i torrperioder, när regnet inte faller som det ska och mycket vissnar ner och dör , men då är det extra viktigt att man tar fram vattenslangen och försöker att använda den så att livet i trädgården inte helt dör ut. Det gäller också att försöka att dessa svackor inte blir för långa för då är risken stor att min trädgård blir helt förstörd och då kanske Du inte vill ta dina dagliga promenader i den. Den finns ju till bara för Dig.

Kommentera

