Dags att återuppbygga templet

 Så här dikterar Chefen:

”Mitt folk säger att det ännu inte är dags att agera, att bygga på mitt hus”. Men genom sin profet Haggai sa Chefen: ”Tycker ni att det är tid för er själva att bo i flotta villor  eller bostadsrätter, medans mitt hus ligger tomt och öde? Se upp med hur det går för er. Ni sår mycket , men er skörd blir tunn, ni äter gott, men ni blir inte mätta, ni dricker , men ni får inte nog för att ni ska bli glada, kläder tar ni på er , men ändå fryser ni. Arbetaren får sin lön , men den läggs i en plånbok med hål, den räcker bara till de utgifter ni har skaffat er sedan innan, ingenting blir över.”

Detta är Chefens ord: ”Tänk på vad ni gör. Börja i rätt ända, börja att bygga upp mitt hus så som jag har sagt att jag vill ha det. Sätt det som ska vara först , först. Gör ni det ska jag bevisa för er min härlighet. Ni väntade er stor belöning, men se ni fick bara lite, och när ni tog det lilla ni fick blåste jag på det och det försvann. Varför, frågar ni er? Jo för att ni lät mitt hus förfalla, hamna i skymundan, medan var och en av er har nog med sina egna sysslor och att se om sitt eget hus. Själviskheten fick segra. Egoismen fick fäste i er.

Därför höll jag tillbaka era välsignelser, jag lät torkan komma och det som skulle växt, stanna i växten och torka ut. Jag befallde det, jag befallde att den andliga torkan skulle komma över detta land, över bergen och planmarken, över allt som växer och alla era alster. Jag befallde att det ni skulle företa er inte skulle blomstra, att allt det ni satte i verket inte skulle få fungera”

 (Haggai 1:2-11)

Om vi idag hör Chefens ord eka i vårt tomma inre,är det dags att agera och sätta det som bör komma först , på dess rätta plats. Det är dags att börja bygga Chefens hus,….. finns det några frivilliga?

4 responses to “Dags att återuppbygga templet

  1. Mycket starka ord!

  2. Starka ord, ja, men inte nya, de har funnits där framför våra ögon sedan Haggais tid. Varför har vi inte sett dem förut?

  3. Jodå jag har allt sett dem 😉 men visst kan det bli så att man många gånger bara läser de stora profeterna och missar alla guldkorn och budskap bland de små. De har mycket att lära oss de där killarna. Tänk bara på Hosea (ja det var väl han?) som fick i uppdrag av Gud att gifta sig med en prostituerad kvinna.

    • Absolut. Även en ”liten” profet kan ha stora ord att säga.De små syns inte alltid så mycket. Tyvärr är det väl inte alltid så att det är så kul att lyssna på vad de säger. Ibland behöver vi hjälp med att tyda och förtydliga det som sägs. När man säger samma sak på ett annat sätt kan det vara lättare att förstå och kanske ta det till sig.

Kommentera

