Du tillrättavisar

Herre, min Gud, inför dig kommer jag nu, med ett förkrossat hjärta, ett slaget hjärta, ett brustet hjärta. Herre, din tillrättavisning är smärtsam, din tuktan är hård, men med rätta går du till rätta med mig Herre.

Vart kan jag fly? Ingenstans kan jag gömma mig för ditt ansikte, som om du inte skulle se, när det är du som skapat ögat, som om du inte skulle höra, när det är du som gjort örat. Du ser och du hör, och du pekar på min synd, med ditt finger. Pekar rakt in i mitt hjärta. Ont, det gör ont.

Nej Herre, jag vet att din tillrättavisning är något jag måste uthärda. Jag förtjänar den. Du, min Gud, har allt rätt på din sida. Det var dina lagar jag bröt, dina stadgar jag gick emot.

Förlåt. Förlåt! FÖRLÅT!

Endast din stora nåd kan ställa mig upp igen, när jag nu ligger här på knä inför dig, ovärdig att lyfta min blick. Ovärdig att be dig om något annat än att du är barmhärtig mot mig.

Herre, min Gud,var barmhärtig, visa medlidande mot mig, jag ber i Jesu namn. Amen

Kommentera

