Trädet

Det var en gång en liten pojke. Han brukade gunga i en gunga som hängde i ett stort träd, han åt av dess äpplen och han brukade somna i dess skugga. Trädet tyckte mycket om pojken och den tiden.

Men tiden gick , pojken växte och blev större. Han fick andra intressen , ville inte längre gunga, tänkte bara på att tjäna pengar. Äppelträdet sa då till honom, – ”ta av min frukt och sälj den, så får du tjänat en slant”.  Han gjorde så och trädet var mycket glad och nöjd.

Det dröjde länge innan pojken som nu hade blivit vuxen och man kom tillbaka till trädet. Han var trött på världen och ville bara fly från allt. Äppelträdet sa till honom-” Hugg ner mig och bygg en båt av min stam och far härifrån” Mannen gjorde som trädet föreslog och trädet var mycket nöjt.

Många långa tider passerade…Trädet eller det som var kvar, stubben, väntade och väntade. till slut kom mannen, nu gammal och trött . Trött på att leka, trött på att jaga rikedom, trött på att korsa haven. Trädet föreslog honom- ” sätt dig här gamle man och vila på min stubbe och samla lite krafter.” Mannen gjorde som så och trädet gladde sig ännu en gång att kunna vara till tjänst.

Om man tänker efter så kanske man skulle kunna identifiera sig med både trädet och med mannen i berättelsen. Hur många träd har passerat genom ditt liv i form av personer som på ett eller annat vis har velat vara till välsignelse för dig i dina olika situationer? Som har funnits där , erbjudit dig det du behövt just då. Hur många personer har gett av sig själva för att jag skulle kunna realisera mina drömmar eller göra det jag har velat göra och känna mig nöjd? Kanske är du en av dem? Kanske är jag en sådan person i någon annans liv?

När jag tänker på alla dessa personer som har funnits där och givit av sig själva för min skull, fylls jag av tacksamhet, och jag sänder en tacksahetens tanke upp till himlen , till min Herre Jesus  och en bön om att de ska få bli välsignade så som de har välsignat mig och mer därtill. Tack Jesus för dessa ”träd”.

Tack också till er ”träd” . Tack för er skugga, tack för alla roliga stunder, tack för hjälp när jag behövde, tack för att ni gav av er själva, tack för  vila och ro och stilla stunder. Tack Gud för att jag tog mig tiden att tänka och begrunda….

Kommentera

