Den döende kristne

Den döende kristne….

det låter kanske inte så upplyftande, nästan som om vi vore ett utdöende släkte, men det är just precis vad vi behöver vara. Alltså inte ett utdöende släkte utan det andra . Låt mig få försöka förklara. I Kristus är var och en döda, i och med hans död på korset. När vi accepterar Kristus accepterar vi att han tar vår plats på korset och att han lever i oss, därav att vi är döda. Döda , men också uppståndna igen . Men dessutom behöver vi varje dag dö i oss själva. Vårt Jag måste få dö, varje dag.

Jaget är det som vill få oss bort från Kristus. Som säger att varför låta någon annan styra mitt liv, när jag själv kan ha kontrollen och göra vad jag vill. Varje dag behöver vi därför låta jaget korsfästas tillsammans med Jesus och lämna över kontrollen till honom.

Om vi i bön överlämnar oss i Hans händer dagligen ser vi snart ett resultat. Den utdöende Kristne blir istället den döende Kristne. Den döende Kristne har liv genom Kristus, medan den utdöende håller på att utrotas. Låt oss alla bli döende Kristna istället för ett utdöende släkte.

Kommentera

