Världen är full av runda hål

Har du sett en sådan där bebisleksak, en låda, där barnet ska stoppa i klossar av olika form i rätt hål. Prickar inte barnet rätt hål så går det inte att få i klossen. Vi människor är som klossar i olika former, en del fyrkantiga, en del rektangulära, en del triangelformade. Vissa är väldigt kantiga och kan ha 6 eller upp till 8 sidor. Andra ser helt enkelt mer ut som sjöborrar och har alla taggar utåt. Vi är alla olika, och mångfalden på former är stor.

Har du försökt att få i en triangel i ett runt hål. Det går inte eller hur? I världen ska helst alla vara runda och utan kanter för att inte störa eller stöta sig med varandra. Men är det verkligen så? Hur många gånger har  det hänt dig att du har känt att du inte passar in för att du inte är vad du förväntas att vara? Du passar liksom inte i hålet. 

Mig händer det där allt som oftast. Jag är nog ingen dussinmänniska ,passar liksom inte in i hålet, men jag har kommit på att det går faktiskt att komma igenom hålet ändå. Vill ni veta hur?

Alla former , spelar ingen roll om de är kantiga eller inte,  kan göras av material som är mjuka, till exempel skumgummi eller silikon. Då kan man pressa ihop de en liten stund medan man trycker i dem i hålet och sedan återtar de sin ursprungliga form när de kommer igenom.

Jag ber Gud att göra mig formbar, med ett mjukt och ödmjukt hjärta. Han håller vad han lovar och ser till att jag passar in i hans skapelse, jag är ju trots allt en del av den.

Kommentera

