En åsnas betraktelser

Hon är tung….phuu, det här va jobbigt, tur att vi snart verkar vara framme. Nu ska bara herrn fixa tak över huvudet. Undrar varför hon ojar sig så….? Det borde väl vara jag som ska stöna så tung som hon är och så länge som hon har suttit på min rygg. Det känns nästan som den ska gå av, men vad gör man inte för sina ägare? Herrn kommer tillbaka och skakar på huvudet,… ” det är fullt överallt”…” det enda de kan erbjuda var en plats i stallet tillsammans med djuren”. Åhh nej… inte ens när jag sover får jag vara ifred… men men, det får väl gå för den här gången, bara jag får lite hö att äta.

Inne i stallet fanns det gott om hö och det luktade ljuvligt. Herrn hjälpte henne ner från min rygg… åhh vilken lättnad. Ner i höet och det var nog i grevens tid för nu början hon stöna och stånka än mer… stackar´n. Jag får nog ge henne lite uppmuntran…. tänkte han och stack mulen närmare hennes hals. Hmm hon verkar ha ont? Herrn, han är visst nervös… han går fram och tillbaka och munnen går i ett på honom, ibland sätter han sig ner vid henne och håller hennes hand och torkar pannan på henne med sin mantel. Jag har nog aldrig sett en människa som är så vit….

Plötsligt hörs det…ett genomträngade skrik…och rummet fylls av en annan varelses närvaro. Ett litet rött skrynkligt knyte gapar och skriker för full hals. Hon, ser lycklig ut, men trött och tar det lilla knytet och lindar det i en trasa. sakta går jag närmare för att ta mig en titt. Sticker fram mulen försiktigt och luktar… åh…det luktar gudomligt… så liten, så perfekt. Det var därför hon skulle rida på min rygg… nu förstår jag. Tänk jag har faktiskt burit det här lilla knytet!

Ett stilla lugn sänker sig över stallet…finns bara ett ord…Frid! Fridsfursten har kommit. Små ynkliga gnäll hörs då och då, men i övrigt står vi alla i förundran och betraktar denna lilla varelse. Ja… jag vet att jag bara är en åsna , men i natt har jag fått vara med om ett under, nåt stort, nåt som kommer att förändra hela världen.

2 responses to “En åsnas betraktelser

  1. Sikken go berättelse du. God jul på den syrran. Kram kram

Kommentera

