Jag blickar upp

Stämningen är tryckt, tårarna bränner innanför ögonlocken några kvinnor står i en grupp vid sidan och gråter. Då och då lyfter nån av dem blicken och tittar där bortåt.

Nyfiken följer jag deras blickar… Vad ser de? Jag ser ett kors. Grovhugget. Rustikt. Stort och tungt. Däruppe på höjden står det. Jag blickar upp mot korset….

Där möts våra ögon. Han ser på mig. Jag ser på honom. Sargad, sårad, slagen. Mina ögon fylls av tårar och min syn den grumlas och när jag ser på honom genom ett skimmer av väta  för att mina ögon har fyllts till brädden med varma salta tårar ser jag att han ser på mig och hans mun formar ord. ”För din skull, jag gör det för din skull”.

Jag ser sorgen, jag ser hur mycket han älskar, ser medlidandet i hans ögon. Dessa ögon som säger till mig utan ord: ”Se.. så älskade Gud världen. Se… Guds offerlamm. Se… Guds son”.

Kommentera

