En gåva du ger

Att läsa ur ordspråksboken har för mig blivit en riktigt god vana på dagar när jag inte behöver stressa iväg till jobbet eller dyligt. Idag kom vi till kapitel 8  i Ordspråksboken.

Ett kapitel så fyllt av vishet och underbara råd . Min tankar började genast arbeta . Guds ord är en gåva som vi har fått ta emot. Gåvan innehåller så mycket välsignelser. Den innehåller råd, utvägar, förstånd och makt, vishet, rikedom och ära. Gåvan är livet självt. Ett liv fyllt av Herrens nåd. 

En gåva som vi får ta emot och som vi i vår tur bör ge vidare av. Vi ska ju vara salt och ljus i världen. Men frågan är hur vi delar med oss av gåvan. Om du får något av någon spelar det ju ganska stor roll för om du tar emot den eller inte, hur den personen som ger dig gåvan överräcker den. Om personen säger till dig: Här ta den på ett arrogant högmodigt sätt är jag inte säker  på att du vill ta emot det han / hon ger till dig. Däremot om en person överräcker något till dig med kärlek, ödmjukhet och  på ett fint sätt vill dela med sig av det han/hon har, skulle jag hellre tro att du tar emot gåvan du erbjuds.

Likadant med Guds ord. Delar du Guds ord med en arrogant inställning, att du vet bäst, tror att det du har är bättre än allt annat och att inget annat är värt ens vatten. Om du delar det utan kärlek till din nästa , utan ödmjukhet och respekt för att den andra personen faktiskt kanske tycker annorlunda än du, om du inte delar det med Herrens nåd  utan går fram med storsläggan och slår folk i huvudet för att visa att de har fel, ja då är det inte många som tar emot din gåva.

På vilket sätt ger du din gåva vidare? Det vore ju synd om inte din nästa tog emot det du erbjöd eller hur?

Ordspråksboken 8:35-36

”Ty den som finner mig , han finner livet och mottar nåd från Herren.Men den som går  iste om mig, han skadar sig själv, alla de som hatar mig , älskar döden”

Kommentera

