När temperaturen sjunker

Saker som är kalla rör sig saktare. Blir de tillräckligt kalla fryser de till och rör sig inte alls. En kall människa har inte samma go som en varm , inte samma driv.

Tänk dig en vulkan, ser du den framför dig. Den spyr ut rök och glödande magma. Magman rinner ner längs sidorna på vulkanen. Så länge magman är varm är den formbar, den liksom flyter fram. 

Längre bort ifrån vulkanen har magman stelnat till . Den bildar hårda stenar med vassa kanter . De ligger där i vägen, precis i den rörelsen där de sluta röra sig och är otympliga.

Dagens fråga går lika mycket till mig själv som till någon annan. Vilken temperatur har jag? Är jag som den glödande magman som kommer ut ur vulkanen, formbar, eller har jag stelnat till för att jag har kommit för långt bort ifrån källan, vulkankratern och dess glödande inre? Går det fortfarande att forma mig eller har jag blivit förstenad som magman längre bort, den som har svalnat? Herre, endast du vet. Endast du vet om jag behöver smältas ner igen för att du ska kunna fortsätta forma, bara du… Herre , här är jag…gör det du anser är nödvändigt

Kommentera

