Huvudet på spiken

Marcus Birro slog verkligen huvudet på spiken igår i sin krönika. Jag brukar inte läsa den så ofta men då och då glider jag in där och tittar vad han har för sig. Igår var en sådan dag, där en liten linje i vad han skrev fick min uppmärksamhet och vilja att läsa vidare. Han skrev:”Sverige riskerar inte sönderfall, Sverige står mitt i det……Vägen till undergången är kantad av clowner och gycklare. Vägen till undergången är ingen vindpinad, ödelagd grusstig, utan en väl upplyst boulevard med neonskyltar och människor som går hand i hand. Ingen ser bojorna runt deras händer. Ingen kan känna stanken av svavel. Ingen tror något annat än att detta är hoppets, förnuftets och framtidens väg.”

Aj vad rätt han hade det här. Det var verkligen huvudet på spiken. Vi står mitt uppe i förfallet, vi är inte på väg dit som många tror…ack nej , vi är redan framme. Det gör ont att tänka så. Det gör ont att tänka på att man har skuffat undan Gud, bytt ut honom mot annat och ändå…. har mage att kalla sig ett kristet land. 

Nej… det var länge sedan Sverige var ett kristet land. Nu för tiden är vi ett avkristnat land. Absolut inget får visa på en möjlig väg till Gud vid sidan av neonskyltarna. Till och med förbjuds numera andakterna på servicehemmen  för de gamla för att inte tala om skolavslutningar i kyrkan….

Nej… man blir mörkrädd… men då är det väl meningen att alla dessa neonskyltar ska lysa upp så vi slipper vara rädda eller? Ja för vi ska väl ”dansa i neon, på vår resa genom natten…”men det jag undrar och längtar efter är gryningsljuset, morgonrodnaden, det ljus som skapades för att lysa upp vår värld och för att rädda den.

När? Kommer denna värld att låta sig räddas? Är det fortfarande möjligt eller har denna värld irrat bort sig i natten? Har denna värld förhärdat sina hjärtan så att den inte längre tål att se det verkliga ljuset? Frågorna är många, men svaren de har bara Gud. Fram tills gryningen, världens gryning klamrar jag i alla fall mig envist kvar vid strimman av ljus från morgonstjärnan. Jag låter Jesus få lysa upp mitt liv, inte några blinkande, färgade neonskyltar. Hur gör du?

Kommentera

