Herrens ljus

”Ni av Jakobs hus, kom låt oss vandra i Herrens ljus.” Jesaja 2:5

En uppmaning från Gud, genom profeten Jesaja. En uppmaning som är lika aktuell i dag som den var på profetens dagar. Att vandra i Herrens ljus, vad menas med det? Kanske att låta Herren få lysa på allt som vill gömma sig i skuggorna i vårt inre, det som är mörkt och smutsigt. Låta allt det få komma ut i ljuset så att vi kan få möjlighet att rensa bort och städa upp.

Några verser innan i vers 3 i samma kapitel uppmanar oss profeten att gå upp till Herrens berg för att ” han må undervisa oss om sina vägar , så att vi kan vandra på hans stigar” Herrens berg är där vi finner Gud och var finner vi Gud idag? Du kan finna honom i Guds ord, i bönen, i din kammare när du är ensam tillsammans med honom i tillbedjan, i gemenskapen med andra kristna och så vidare. Gud han låter sig finnas av dem som söker honom. Och när du har funnit honom ta då emot av hans undervisning. Genom att lyssna , läsa hans ord, begrunda det och studera det, genom att fråga honom om det finns saker som du inte förstår. Han svarar.

Jag tänker mig idag att dra upp till Herrens berg, kanske ses du och jag där uppe, och kanske kan vi lära saker av varandra. Kanske kan Herrens ljus i dig lysa upp något i mig? Ja , idag tar jag på mig vandringskängorna och börjar gå, sakta, utan stress, kraften ska ju räcka hela vägen fram…

Kommentera

