Öppet brev

Paulus säger i 2 Kor 3:1-3:

” Börjar vi nu rekommendera oss själva igen? Eller behöver vi som vissa andra rekommendationsbrev till er eller från er?  Nej, ni är vårt brev som är skrivet i våra hjärtan, känt och läst av alla människor.  Det är uppenbart att ni är ett Kristusbrev som är ombesörjt av oss och skrivet inte med bläck utan med den levande Gudens Ande, inte på tavlor av sten utan på tavlor av kött, på människohjärtan.”

Paulus menar att vi behöver vara som ett öppet brev. Något som är officiellt, något som alla kan läsa, inget gömt och dolt. Nej, allt det vi har inom oss ska vara ute i ljuset.Ärliga, inte förklädda. Genomskinliga, så att alla kan se, vem vi är och vem som bor i våra hjärtan. Är vi sådana?

Kan bara gå till mig själv och se in i mig och fråga mig den frågan. Svaret jag hittar är att jag önskar vara det. Frågar jag personerna runt omkring mig kanske jag inte får samma svar, kanske får jag det…

Syns det på mig att Kristus bor i mig? Reflekterar jag honom i mitt dagliga liv? Finns det en doft av Kristus runt mig?( Eller luktar det nåt annat unket eller instängt?) Kan jag med mitt liv vara ett rekommendationsbrev för Kristus i min närhet?

Många frågor som inte har några enskilda svar, men som måste få följa mig i min dagliga vandring i Jesu fotspår. Den dagen jag frågar mig dessa frågor och svaret på dem blir nej,… den dagen , må Gud hjälpa mig att hitta tillbaka till honom och på nytt få bli impregnerad av hans närhet.

Kommentera

