Främling, eller inte

Ja, honom skall jag få skåda , mig till hjälp, för mina ögon skall jag se honom, ej som en främling. Därefter trånar jag i mitt innersta. Job19:27

Som ni kanske har märkt är jag inne i en period där jag läser ur Jobs bok. En underbar och komplicerad bok på många sätt. Den vers som talade till mig på ett speciellt sätt idag är den ni ser här ovan. Vid första ögonkastet kanske den inte verkar så märkvärdig men jag ska strax förklara mig.

Det är Job som säger detta och det till trots att han plågas av sjukdom,  ensamhet och känner sig övergiven av alla. I all sin vånda utbrister han ändå, (och här kommer folkbibelns version), 

25 Men jag vet att min återlösare lever, 
och som den siste skall han träda fram över stoftet. 
26 När sedan denna min sargade hud är borta, 
skall jag i mitt kött skåda Gud. 
27 Jag själv skall få skåda honom, med egna ögon skall jag se honom, 
inte med någon annans. Därefter trånar jag i mitt innersta.

Det den här versen säger mig är hur vi ska förhålla oss till vår förlossare, Jesus. Vilken relation vi ska ha till honom. Vem han är för oss. Det står att med egna ögon  ska jag se honom, inte genom någon annans ögon. Vi måste alltså ha ett personligt möte med honom. Ansikte mot ansikte. Han ska vara min hjälp.Det är till honom jag ska vända mig med saker som tynger mig och som jag tycker verkar jobbiga och han ska då hjälpa mig att hitta lösningar eller bara lätta min börda.  Han ska inte vara som en främling för mig, vilket i sin tur innebär att om han inte är en främling betyder det att jag ska känna honom. Och för att  lära känna någon måste man umgås med personen i fråga, för att ta reda på hur personen i fråga tycker och tänker. Allt detta ovan ska alltså vara mitt hjärtas begär, det jag verkligen längtar efter i mitt innersta. 

Vilken relation har du till din förlossare? Är han en främling eller känner du honom? Har du med egna ögon sett honom ansikte mot ansikte? Är han din hjälp? Önskar du i ditt inre att du kände honom? Behöver du umgås mer med honom för att lära känna honom? Det här är frågor vi alla kan ställa oss bara genom att läsa vers 27 i kapitel 19 av Jobs bok.

Tänk så mycket man kan få ut av bara en stackars liten vers om man verkligen läser mellan raderna.

Läs gärna mellan  raderna här i den här sångtexten också. Man kan ju faktiskt börja undra om låtskrivaren hade vers 27 i tankarna när hon skrev den? Hon kanske frågade sig frågorna ovan?

Främling Vad döljer du för mig? I dina mörka ögon En svag nyans, av ljus nånstans Men ändå,

en främling Så känner jag för dig Jag ber dig, låt mig få veta Vem vill du vara?Kan du förklara Det för mig?

Som Mona Lisa har sitt leende Så gömmer också du en hemlighet Stjärnor jag ser dem Vill gärna ta ner nån till dig Där bortom himlen finns en evighet Om du vill upptäcka den här med mig Ta första stegen och visa mig vägen ikväll En känsla och jag litar på den Sen blir vår kärlek aldrig främmande igen 

Natten finns till för dig och mig Glöm det som är omkring oss Låt mig få komma Låt mig få vara nära dig 

Som Mona Lisa har sitt leende Så gömmer också du en hemlighet Stjärnor jag ser dem Vill gärna ta ner nån till dig Där bortom himlen finns en evighet Om du vill upptäcka den här med mig Ta första stegen och visa mig vägen ikväll En känsla och jag litar på den Sen blir vår kärlek aldrig främmande igen Då blir vår kärlek aldrig främmande igen 

Kommentera

