Är det nödvändigt att tro?

Idag fick jag just höra en sak som händer i Danmark just nu, som där har skapat en debatt. En församling i den danska kyrkan har satt ut en platsannons där de söker en troende präst till tjänsten. Debatten som uppkommit kring detta är att detta är diskriminering, att detta utesluter de icketroende från att söka tjänsten.

Jag blev helt paff när jag hörde detta och kunde nog inte i min vildaste fantasi tänka mig att en präst inte tror!! Men döm om min förvåning när jag får veta att också här i Sverige är alltså endast 2 av 10  präststudenter troende.. Jag frågar mig vart är kristenheten på väg, när inte ens prästen faktiskt är kristen?! 

Är det så konstigt att Sverige  och Norden avkristnas? Är det så konstigt om ingen väckelse kommer? Är det så konstigt att kyrkan tillåter både det ena och det andra? Hur ska en som inte tror på Gud kunna förkunna Guds ord? Tror du inte på Gud så tror du ju inte heller på Guds ord och hur ska du då kunna få andra människor att tro på det? 

Jag är upprörd, ledsen och arg. Men är jag förvånad? Både JA och NEJ. Ja för att jag förstår inte hur man kan vilja vara präst om man inte ens tror på Gud, och nej för att mänskligheten drar sig allt längre och längre bort från sin skapare.

Är det nödvändigt att tro på Gud om du är präst? Jag vet vad jag tycker… men vad tycker du?

Annonser

7 svar till “Är det nödvändigt att tro?

  1. Ja, det är så sorgligt. Jag förstår att du blir ledsen, det är jag också och många med mig. Jag kan inte heller förstå de präster som väljer yrket om de inte tror, hur klarar ”icke troende” präster av att stå och predika ut något som de inte själva tror på?
    Önskar dig allt gott! Gud välsigne dig Tillbedjare!

    • Skönt att höra, Ellinor, att man inte är ensam om att känna så. Det gör ju inte det hela enklare men man känner sig i alla fall inte så ensam .G v d också . Kul att se att du fortfarande läser bloggen

  2. Det låter så befängt. Hur kan man ge en Herrens välsignelse och samtidigt veta att man inte tror på en Gud. Att stå och tala om något som skall vara till ett hopp och tröst för människan, för att sen bara förneka det. Det är som att smeka med ena handen och slå med den andra. Gud välsigne dig

  3. det var precis det som jag ville mena när du och jag pratade om hur mkt det märks när en präst inte tror på Gud !!!!… men du ville inte tro mig eller kanske lyssna på vad jag menade … 😦 bibeln är mkt tydligt när det står : MATT: 7:15-20: Av frukten känner man trädet
    15 Akta er för falska lärare. De kommer förklädda som oskyldiga får, men i verkligheten är de glupska vargar som vill slita sönder er.

    16 Ni kan upptäcka dem genom deras handlingssätt, på samma sätt som man känner igen ett träd på dess frukt. Man plockar ju inte vindruvor på törnbuskar eller fikon på tistlar.

    17 Olika slags fruktträd känner man lätt igen genom att titta på deras frukt.
    18 Det träd, som bär frukt som smakar bra, bär aldrig oätlig frukt. Och det träd som ger dålig frukt kan inte samtidigt ge god frukt.
    19 De träd, som bär frukt som man inte kan äta, hugger man ner och bränner upp.
    20 Det är alltså på frukten man känner igen ett träd eller en person.
    Många falska profeter kommer att framträda och leda många vilse.
    matte:24:11-13
    11 Många falska profeter kommer att framträda och leda många vilse.
    12 Och när synden tar sig hejdlösa uttryck överallt, kommer mångas kärlek att kallna.
    13 Men de som håller ut till slutet ska bli frälsta.

    Markus:13:21-23
    21:Och om sedan någon säger till er: ‘Här är Messias’ eller ‘Där är han
    22 För många ska framträda som världsfrälsare, och falska profeter ska det finnas gott om. De ska göra märkliga under, för att om möjligt föra Guds egna barn bakom ljuset.
    23 Var på er vakt! Jag har varnat er i förväg!

    så därför bör man tillsammans som syskon …vara ihop och hjälpas åt att be.. för de tiderna.. och försöka med guds hjälp be för ett väckelse.!!!! vi behöver det!!!!

  4. älskar dig Yvettsita !!! HOPPAS DU INTE GLÖDER DET !!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s