I tystnaden

Har vi inte alla varit med om den där tystnaden från Gud infinner sig och du inte får något svar. Du ropar och ber, frågar och klagar, suckar och längtar efter att han ska lyssna på dig och ge dig svar. En som var med om den här tystnaden var Job. Mitt i allt elände som hände honom är Gud alldeles tyst och verkar vara totalt frånvarande. Job längtar verkligen efter att se Gud ansikte mot ansikte och få svar på sina frågor om varför just han har råkat ut för det svåra som kom i hans väg, men Gud håller sig tyst och gömd. Alla runt omkring Job säger att det är för att han har syndat men Job vet att det inte är så och vill försvara sig inför Gud.

( Job 23:1-7)

1 Då tog Job till orda och sade:
2 Också i dag är min klagan trotsig. Min hand* vilar tungt över mitt suckande. 
3 O, om jag visste hur jag skulle finna honom, 
hur jag kunde komma till hans boning! 
4 Jag skulle lägga fram min sak inför honom, 
fylla min mun med bevis. 
5 Jag ville veta vad han kan svara mig, 
begrunda vad han har att säga till mig. 
6 Skulle han bekämpa mig med sin stora makt? Nej, han skulle höra på mig. 
7 En rättfärdig skulle då vara hans motpart, 
jag skulle för alltid bli frikänd av min domare.

Just när Gud är tyst mot oss , hur skulle vi då inte vilja veta vart vi skulle finna honom? Men istället för att fortsätta vårt sökande så tappar vi många gånger hoppet och vänder oss till andra gudar istället och slutar söka Gud i tystnaden. Vi kan sakna den ihärdighet vi ser i Job, som gör att även om han inte får svar så håller han ändå fast vid Gud. Min bön idag är att den dagen jag eller du befinner oss i tystnaden, så skall vi vara som Job. Ihärdiga i vårt sökande efter Gud, inte ge upp…förr eller senare är tystnaden bara ett minne blott och frågorna får sitt svar.

2 responses to “I tystnaden

  1. Tusen tack för din uppuntran, Tillbedjare! Detta var precis vad jag behövde just nu. Gud välsigne dig!

    • Skönt att höra Ellinor att du fann uppmuntran i detta inlägg…ser du…tystnaden tog slut, för på något sätt visste ju Gud att du ville höra dessa orden eller hur? För jag visste det ju definitivt inte! Ibland lyssnar vi på fel sätt eller efter fel saker….Han kanske till och med står där och ropar efter dig men du har slagit dövörat till??? Fortsätt lyssna…

Kommentera

