Oh du mitt krossade folk….

1 Profetia om Öknen vid havet.* 
Liksom en storm, som far fram i Negev, 
kommer det från öknen, från det fruktansvärda landet. 
2 En hemsk syn har uppenbarats för mig: 
”Bedragaren bedrar, plundraren plundrar. 
Drag upp, du Elam! Träng på, du Mediens folk! 
På all suckan skall jag göra slut.” 
3 Därför är mina höfter fulla av smärta, 
ångest har gripit mig lik en barnaföderskas ångest. 
Jag är nertryckt, så att jag inte kan höra, 
jag är bestört, så att jag inte kan se. 
4 Mitt hjärta är utom sig, bävan överväldigar mig. 
Skymningen, som jag längtade efter, får mig att darra. 
5 Man dukar bordet, sätter ut vakt, äter och dricker. 
Stig upp, ni furstar, smörj era sköldar!
6 Ty så har HERREN sagt till mig: ”Gå och ställ ut en väktare. 
Han skall meddela vad han ser.” 
7 Och han såg en hästvagn och ett par ryttare, 
en åsnevagn och en kamelvagn. Han gav noga akt, mycket noga. 
8 Han började ryta som ett lejon:* ”Herre, här står jag ständigt på vakt, dagen lång, 
jag stannar här på min post natt efter natt. 
9 Och se, här kommer en vagn med män och ett par ryttare!” 
Och han tog till orda och sade: ”Babel har fallit, ja, det har fallit! 
Alla dess uthuggna avgudabilder är nerslagna till marken.” 
10 O, du mitt krossade, mitt söndertröskade folk, 
vad jag har hört av HERREN Sebaot, Israels Gud, 
det har jag förkunnat för er.

11 Profetia om Duma.*
Man ropar till mig från Seir: ”Väktare, vad återstår av natten? 
Väktare, vad återstår av natten?” 
12 Väktaren svarar: ”Morgon kommer, ändå är det natt. 
Vill ni fråga mer, så fråga. Kom tillbaka igen.”

Jesaja 21:1-12

I ljuset av den senaste tidens händelser inom kristenheten i Sverige faller  ett nytt sken på den här texten. Med händelser menar jag bland annat utnämnandet av ett nytt huvud för svenska kyrkan och de uttalanden som gjordes, och den nu pågående debatten om dopsynen inom frikyrkan.

Väktare, var på er vakt, fortsätt ryta som lejon och tala om det ni ser, vaka och bed, låt inte fienden komma nära. Alarm! Bedragaren bedrar och plundraren plundrar. Din uppgift väktare är att varna!! Sluta inte ryta , låt den som har öron höra.

Ni furstar och styresmän, sitter där och har bankett, medan faran lurar. Ni dukar upp bordet med läckerheter och inbjuder självaste fienden att sitta med er. Vakna! Gå i strid! Det som serveras är förgiftat och spetsat med sömnmedel. Hör ni inte väktarnas rop!? Har ni blivit förblindade och döva?! Fienden intar landet…

Oh mitt krossade folk, mitt söndertröskade folk som går vilse utan herdar som leder dem rätt. Vargen lurar bakom varje sten. Håll er nära mig. Till er är följande ord: Ps 94:16-23

16 Vem står upp för att försvara mig mot de onda? 
Vem hjälper mig mot ogärningsmännen? 
17 Om inte HERREN vore min hjälp skulle min själ snart bo i det tysta. 
18 När jag sade: ”Min fot vacklar”, då var din nåd mitt stöd, HERRE. 
19 När jag hade mycket bekymmer i mitt hjärta, 
då gladde din tröst min själ. 
20 Kan du ha gemenskap med orättfärdighetens domstol, 
där de brukar våld i lagens namn, 
21 där de angriper den rättfärdige och fördömer oskyldigt blod? 
22 Men HERREN är för mig en borg, min Gud är min tillflykts klippa. 
23 Han låter deras brott drabba dem själva, 
han förgör dem för deras ondskas skull, 
ja, HERREN, vår Gud, skall förgöra dem.

Kommentera

