Egostriden

 Sedan gick Jesus med dem till en plats som heter Getsemane, och han sade till lärjungarna: ”Sitt här, medan jag går dit bort och ber.”  Han tog med sig Petrus och Sebedeus båda söner. Ängslan och ångest kom över honom, och han sade till dem: ”Min själ är djupt bedrövad, ända till döds. Stanna kvar här och vaka med mig.”  Och han gick lite längre bort, föll ner på ansiktet och bad: ”Min Fader, om det är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill.”

Matt 26:36-39

Jesus strider mot sitt eget ego, den del av honom som känner ångest och oro. Han ber och i bönen finner han styrka. Han ber både en och två och tre gånger. I verserna efter den ovanstående passagen ser vi hur han kommer tillbaka till lärjungarna för att hitta dem sovandes och sen går tillbaka och fortätter strida mot de känslor som vill ta överhanden. Det var ett krig mot mörkrets makter som utspelade sig i Getsemane…

Och Jesus vann…. I vårt dagliga liv har vi våra egna strider att utkämpa… våra egna filisteer, mörka makter, det enda sättet som vi kan övervinna dem är att göra som Jesus. Gå in i bön. 

Att börja be är aldrig ett problem, det som brukar vara svårt är att vara ihållande i bönen tills svaret kommer, att inte ge upp. I Luk 18:1-5 talar Jesus i en liknelse för att vi ska förstå att inte ge upp i bönen. 

”Jesus berättade för dem en liknelse för att visa att de alltid borde be utan att tröttna. ”I en stad fanns en domare som varken fruktade Gud eller hade respekt för människor. I samma stad fanns en änka, som gång på gång kom till honom och sade: Ge mig rätt inför min motpart. Till en tid ville han inte, men sedan sade han till sig själv: Även om jag inte fruktar Gud eller har respekt för någon människa,  skall jag ändå ge den här änkan rätt, därför att hon är så besvärlig. Annars kommer hon till sist att pina livet ur mig med sina ständiga besök.””

Många gånger försöker vi strida våra strider i egen kraft utan Guds inblandning, men man hjälper inte sig själv mentalt genom att försöka lösa problem rasonerande sig fram till bästa lösning, utan genom att helt och fullt underordna sig Gud och låta honom lösa problemen som det behagar honom. Det är ju trots allt han som har full kontroll och han som ska strida våra strider för oss

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s